Skånsk festmeny knep förstapriset på Måltidens Dag

Den 15 oktober firas Måltidens Dag inom vård och omsorg i Malmö stad. Årets vinnare är LSS-boendet Esperantogatan 25 i Hyllie vars segrande meny på temat skånsk festmåltid bestod av Potatisrulle toppad med gubbaröra, Brännesnuda och Gammeldags jästpannkaka med klarbärssylt och vispgrädde.

Juryns motivering lyder:

"Esperantogatan 25 A ger oss med sin meny en spännande skånsk smakupplevelse genom att lyfta fram landskapets äldre mattradition och förena den med en skopa nytänk."

Bakom recepten står vårdarna Anki Rasmusson och Christina Brynolf som arbetar på boendet som har fem platser för personer med funktionsnedsättning. Maten lagas på plats.

- Maten är jätteviktig för våra boende och hemlagat ska det vara. Vi hittar ofta vår inspiration på nätet. Potatisrullen med prästost och gubbröra hade en kollega provat och Brännesnuda, som är en soppa med rotfrukter och fläsk, är en gammal skånsk landskapsrätt, säger Christina Brynolf.

Vinnarmenyn är inte svårlagad med lite planering. Förrätten kan förberedas dagen innan och soppan sköter sig själv på spisen. Till pannkakorna kan körsbärssylt ersätta klarbären.

Syftet med Måltidens Dag är att lyfta fram måltiden som en lustfylld upplevelse och en positiv träffpunkt och därmed en viktig ingrediens i ett gott liv. Tanken är att höja den dagliga måltidens status hos dem som svarar för matbordets kvalitet såväl inom som utanför hemmet. Med andra ord välkomnas alla att fira dagen.

Som pris får boende och personal på Esperantogatan utrustning till festligt dukade bord sponsrade av Panduro Hobby till det gemensamma firandet.

Ladda ned meny och recept

Kontakt
Anki Rasmusson och Christina Brynolf, Esperantogatan 25, på telefon 040-13 26 71.

För frågor om Måltidens Dag i Malmö stad kontakta:
Helena Pettersson, legitimerad dietist, Sociala resursförvaltningen tfn 0768-83 57 61.