Skolinspektionens slutrapport om Hyllie stadsdelsförvaltnings Barn- och ungdomsverksamhet

Skolinspektionen besökte i våras stadsdelen Hyllie. Idag kom slutrapporten. Skolinspektionens rapport vittnar om en god medvetenhet om var förbättringsarbete behöver göras.

– Skolinspektionens slutrapport är ett jättebra underlag för oss i vårt förbättringsarbete säger Barn och ungdomschefen Marie-Louise Andersson. Vi är väl medvetna om flera av de påpekanden som görs i slutrapporten och flera åtgärder är redan påbörjade och vi har kommit en bit på väg.

Kunskapsresultatet i skolan ska förbättras då dessa är otillräckliga och det finns skillnader mellan skolorna.
– Vi kände redan till att kunskapsresultaten i stadsdelen är ojämna. Genom att förändra vår organisation har vi skapat större möjligheter för likvärdighet, säger Barn- och ungdomschefen.

Arbetet mot kränkningar kan förbättras ytterligare. Stadsdelen behöver satsa ytterligare på arbetet kring trygghet och studiero för att säkerställa att kränkningar inte förekommer.
– Ett exempel på hur vi arbetar för att motverka kränkningar är den EU-ansökan som vi arbetat med hela våren och sommaren. I denna har vi fokus på mångfald, kulturskillnader och motverkande av diskriminering. Vi arbetar dessutom sedan länge med värdegrund och förhållningssätt.

Det särskilda stödet för barn med särskilda behov behöver stärkas.
– För att kunna ge särskilt stöd till de barn som behöver det pågår ett kontinuerligt fortbildningsarbete av personal inom skola, förskola och fritidshem.

Skolinspektionen menar också att Stadsdelen måste se till att samtliga skolor lägger större vikt vid att följa elevernas kunskapsutveckling.
– Det vi ser är att vi måste bli bättre på att analysera de resultat och den dokumentation som vi redan har. Genom ett gott analysarbete kan vi hitta utvecklingsmöjligheter och åtgärdspunkter både på individ-, grupp- och skolnivå.

Hyllie stadsdelsförvaltnings Barn- och ungdomsverksamhet omorganiserades under sommaren. I den nya organisationen har rektorerna och förskolecheferna större utrymme att ge pedagogiskt stöd.
– Vår nya organisation bidrar till att komma tillrätta med de brister som Skolinspektionen har uppmärksammat.

Åtgärder ska redovisas till Skolinspektionen senast den 25 februari 2012.

Fakta om omorganiseringen
Barn- och ungdomsverksamheten genomförde under sommaren en stor omorganisation med anledning av den nya skollagen, som trädde i kraft i juli i år. Omorga­nisationen innebär att skolorna får rektorer som ansvarar för den pedagogiska verksamheten i grundskolorna. Förskolorna får förskolechefer som an­svarar för den pedagogiska verksamheten i förskolorna. Detta skapar en tydligare organisation, ett tydligare uppdrag och ett bättre pedagogiskt stöd.

Marie-Louise Andersson
Barn- och ungdomschef Hyllie