Släktforskningens dag 2018

Släktforskningens dag 2018

Den 20 januari är det Släktforskningens dag. Årets tema är Arkiv och på Stadsarkivet i Malmö kan besökare ta del av flera spännande föreläsningar och utforska möjligheterna med DNA-teknik.

Släktforskningen dag bjuder på fyra spännande föreläsningar och dessutom möjligheten att genomföra ett DNA-test. På plats finns också gästande experter som kan svara på frågor kring släktforskning. Besökarna kommer mötas av ett välspäckat schema när de besöker Malmö Stadsarkiv den 20 januari.

– Årets tema för Släktforskningens dag är passande nog arkiv eftersom Riksarkivet firar 400 år. Släktforskningens dag är ett unikt tillfälle för alla som är nyfikna på sina rötter eller har ett intresse för staden och dess invånare. DNA-tekniken skapar också nya möjligheter att gräva i sin släkthistoria, säger Petter Björkstrand, chef för Publika verksamheten på Malmö Stadsarkiv.

De inbjudna experterna kommer från Malmö släktforskarförening och FamilyTreeDNA.

För ytterligare information:
Petter Björkstrand, enhetschef Malmö stadsarkiv
petter.bjorkstrand@malmo.se

David Levin, kommunikatör
0733–61 35 90
david.levin@malmo.se

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Släktforskning och DNA, kl. 11.00

Niklas Hertzman från Malmö Släktforskarförening berättar om vilka möjligheter DNA-tekniken ger släktforskaren och hur det hela fungerar praktiskt. Föredraget riktar sig till dig som ännu inte har gjort testet och är nyfiken.

400 år med arkiv i Sverige, kl. 12.00

Sverige har en lång arkivtradition som ska firas i år. Suzanne Sandberg bjuder på nedslag i den spännande arkivhistorien i ett föredrag som lyfter fram händelser och trender som påverkat utvecklingen fram tills dagens arkivväsende.

Bland borgare och husägare, kl. 13.00

Hur blev man borgare i äldre tider? Kunde en hantverkslärling eller gesäll vara husägare? Hur hittar man i arkiven om någon anhörig var husägare? Betalade alla skatt? Om detta och andra ting berättar Staffan Gudmundson.

DNA – ett svar, många frågor, kl. 14.00

Ett fördjupande resonemang kring hur resultatet av DNAtestet kan tolkas samt tankar om vidare släktforskning och vilka verktyg som finns till hands. Niklas Hertzman från Malmö Släktforskarförening visar och berättar. Föredraget är för dig som har fått ditt DNA-resultat och vill veta mer.

DNA-test

Under dagen finns det möjlighet att topsa sig. Grundtestet som kallas FamilyFinder hos FamilyTreeDNA. För att kunna köpa testet måste ditt bankkort klara betalningar till utlandet. Folk finns på plats för att visa, förklara och hjälpa dig med en beställning.

Malmö stadsarkiv är hela stadens arkiv. Här finns arkiv från stadens förvaltning och från statliga myndigheter med verksamhet i Malmö. Men också stora samlingar av privat-, släktförenings- och företagsarkiv.

Stadsarkivet förvarar en viktig del av vårt kulturarv och som besökare har du rätt att ta del av unika handlingar som speglar gångna tiders Malmö. Här förvaras handlingar från myndigheter och enskilda personer från medeltiden och framåt. Huvuduppgiften är att se till att det gemensamma kulturarvet bevaras och att det är tillgängligt för allmänheten.