Slavoj Žižek gästar Författarscenen på Malmö stadsbibliotek 22 januari. Foto: Borut Peterlin

​Slavoj Žižek inleder Författarscenen på Malmö stadsbibliotek i vår

Författarscenen på Malmö stadsbibliotek bjuder våren 2020 på ett varierande program, med såväl teoretiker som författare till stora episka romaner med fokus på några av samtidens mest brännande ämnen. Scenen gästas av slovenske Slavoj Žižek, irakiske Ahmed Saadawi, svenska Karin Smirnoff, brittiska Isabella Hammad och amerikanske Ocean Vuong.

Den slovenske filosofen och kulturkritikern Slavoj Žižekhar tack vare sina förklaringar av populärkultur och tolkningar av aktuella sociala fenomen själv kommit att bli ett populärkulturellt fenomen och en filosofins superstjärna.

22 januari kommer nu Žižek till Malmö för ett unikt Sverigebesök och ett samtal med författaren, journalisten och filosofen Jela Krečič under rubriken ”The Rise of the New Obscene Masters”.

– Att en av världens främsta kulturteoretiker gästar oss är så klart oerhört intressant. Han har uttryckt att han vill tala kring en förskjutning från när obsceniteten och vulgariteten tidigare varit ett vapen som massan kunnat använda för att klä av makten en falsk värdighet, till att obsceniteten hamnat hos ledarna. Vad kan massan ta till när inget kan trumfa det Trump uttrycker. En spännande ingång för ett samtal veckan innan Brexit nu ska genomföras, säger Författarscenens producent Per Bergström.

Den irakiske författaren Ahmed Saadawi har uppmärksammats världen över för sin märkliga roman ”Frankenstein i Bagdad”, som bland annat nominerades till Bookerpriset. Saadawi får historien om ett ihopsytt monster som söker efter hämnd på gatorna i Bagdad att verka mer realistiskt än vardagen i staden under kriget. Saadawi gästar scenen 4 februari.

Vårens svenska besök på scenen 11 februari är Karin Smirnoff, som med böckerna ”Jag for ner till bror” och ”Vi for upp till mor” med ett väldigt säreget språk och smittande medkänsla för sina karaktärer nått ut till en bred läsekrets.

Isabella Hammads väldiga debutroman ”Parisaren” har hyllats av bland andra Zadie Smith och blåser bland annat liv i en avgörande period i Palestinas historia samt skildra kärlek, politik, klass, krig och identitet i mellankrigstidens Frankrike. Hammad samtalar 20 april med Mona Masri.

Amerikanske Ocean Vuongs debutdiktsamling ”Natthimmel med kulhål” gav honom för en poet sällan skådad uppmärksamhet, också i Sverige. Hans roman ”En stund är vi vackra på jorden” har kommit att hyllas än mer och berör delvis samma ämnen om migration, en uppväxt i skuggan av Vietnamkriget, armod och klassamhället samt den första homosexuella förälskelsen. 18 maj samtalar Vuong på Författarscenen med Kristofer Folkhammar.

– Vi ser mycket fram emot en vår med väldigt skiftande författarskap, såväl till uttryck och teman som språk och stil. Författarskap som bär på för vår samtid symptomatiska erfarenheter med skildrar dem med en aldrig sviktande tilltro till fiktionen.

Fler namn kan tillkomma.

Program Författarscenen våren 2020

22 januari: Slavoj Žižek i samtal medJela Krečič

4 februari: Ahmed Saadawi i samtal med Harald Hultqvist