Sainkho Namtchylak, foto: Stephan Andrea

SLEEP 7 på Malmö Konstmuseum – Konst för sovande, konst av sovande och sömn som konst

En performancevecka på Malmö Konstmuseum i regi av Shu Lea Cheang och Matthew Fuller, i samarbete med MFK, Metood För Konstnärlig frihet

Sömnen är en fristad. Den engelske romantiske poeten William Wordsworth kallade sömnen den ”välsignade barriären mellan dag och natt”. Under sju dagar så tar Aktivistnätverket METOOD denna barriär i besittning i samverkan med konstnären Shu Lea Cheang och Matthew Fuller, professor i Cultural Studies vid Goldsmiths, University of London.

Sömnen utgör också en fristad på så vis att den allt oftare diskuteras som en mänsklig rättighet i sig, inte enbart som en del av rätten till privatliv och familjeliv. Att förvägra någon sömn är en tortyrmetod, men också en central funktion i våra ständigt vakna ekonomier. Att identifiera ett samhälles olikartade sömndiscipliner är ett möjligt sätt att förstå det, och förmå föreställa sig något annat.

Mellan den 2 – 6 november, 14.00–16.00, kommer en rad författare och konstnärer hålla i eftermiddagsuppläsningar i Riddarsalen på Malmöhus Slott. Där har sängar ställts ut för besökarna, på Covid-19-anpassat avstånd. Och för en gångs skull är det inget misslyckande om de somnar – tvärtom!

2 november - Tawanda Appiah läser Black Sunlight av Dambudzo Marechera

3 november - Parvin Ardalan läser No Friend But the Mountains av Behrouz Boochani

4 november - Ansar Bakir läser Conclusion to the Chilcot Inquiry genomförd av Sir John Chilcot

5 november - Ida Börjel läser Årsredovisningen

6 november - Jeuno Kim läser Femte Moseboken (uppläsning på engelska)

Sleep 7 avslutas 7–8 november med Night of Sleep, ett nattligt event som pågår från solnedgång till soluppgång, ackompanjerat av den berömda strupsångerskan Sainkho Namtchylak samt sömnbringande mat och dryck.

Malmö Konstmuseum har valt Riddarsalen som plats för performanceveckan eftersom den 1945 fungerade som en fristad för de flyktingar som kom med de vita bussarna till Malmö från Nazitysklands koncentrationsläger.

SLEEP 7 är producerat av METOOD och Malmö Konstmuseum med stöd av Kulturrådet.