Slutkonferens för Öresundsklassrummet

Slutkonferens för Öresundsklassrummet

Torsdagen den 14 mars 2013 är det slutkonferens för projektet Öresundsklassrummet. Drygt hundra lärare, skolledare, forskare, tjänstemän och politiker från hela Öresundsregionen kommer att samlas i Malmö för att lära mer om dansk/svensk vardagsintegration och framgångsrika metoder för hållbart lärande.

Det blir en späckad heldag på Malmö högskola med fokus på hur unga kan bli delaktiga i att skapa framtidens hållbara samhälle. Elever och lärare som deltagit i Öresundsklassrummet kommer presentera hur de i praktiken har arbetat med lärande för hållbar utveckling i klassrummet.

– Det har varit spännande att se handlingskompetensen växa hos de elever som deltagit i Öresundsklassrummet. Det har också varit givande att se utvecklingen som lärarna genomgått vad gäller lärande för hållbar utveckling, samarbete över gränserna och reflektion kring den egna undervisningen, säger projektledare Åsa Hellström.

Till slutkonferensen kommer ett flertal kunniga föreläsare inom området lärande för hållbar utveckling. Bland annat föreläser lektor emeritus, Søren Breiting, om hur man kan främja delaktighet i samhället för både lärare och elever genom att förstärka en mer verklighetsnära undervisning. Dagen bjuder också på diskussioner om fortsatt gemensamt arbete för lärande för hållbar utveckling i Öresundsregionen. De samlade erfarenheterna från lärare, elever och rektorer i projektet finns samlade på Teacher’s guide. En webbplats med tips, inspiration och konkreta exempel på hur man kan arbeta med lärande för hållbar utveckling.

När: Torsdagen den 14 mars kl 9.00-16.00
Var: Sal D131, Orkanen, Malmö högskola, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö.

Press och media är välkomna att vara med under dagen. Se program.

Kontakt för mer information och intervjuer med deltagare:
Åsa Hellström, Projektledare, Miljöförvaltningen, Malmö stad

Mobiltelefon: 0703-111417, E-post: asa.hellstrom@malmo.se
Helena Persson projektsekreterare, Miljöförvaltningen, Malmö stad
Mobiltelefon: 0739-467951, E-post: helena.persson13@malmo.se

Deltagande skolor i Öresundsklassrummet:
Malmö: Kirsebergsskolan
Köpenhamn: Guldberg Skole, Husum Skole, Utterslev Skole, Vanløse skole