Snart är Malmö Sommarscen tillbaka!

Snart är Malmö Sommarscen tillbaka!

Med nästan exakt två månader till premiären gör sig Malmö Sommarscen redo för ännu en sprudlande kultursommar, fylld till brädden med musik, dans, barnföreställningar, cirkus, film och litteratur.

– Det känns fantastiskt att äntligen kunna börja prata om årets säsong och att nu kunna räkna ner dagarna till att vi får möta Malmöborna igen, säger Thora L Norgård, konstnärlig ledare på Malmö Sommarscen

Tensta Gospel Choir inviger på Pildammsteatern

Tensta Gospel Choir har fostrat några av de mest framstående namnen inom svensk musik, Lykke Li, Sabina Ddumba, Seinabo Sey och Mapei – för att nämna några. De har hyllats för sin enastående förmåga att förena människor genom musiken. Deras tidigare framträdanden på Malmö Sommarscen tog publiken med storm och nu återvänder de med en magnifik premiärkonsert 26 juni klockan 19.00.

Smygpremiär blir det redan den 25 juni med en av våra familjeföreställningar som spelar på både Rosengårdsfältet och i Kungsparken.

Förra årets succé är tillbaka

Efter förra årets succé blir nu Sommarscen <3 Pride en återkommande höjdpunkt på Malmö Sommarscen. I samband med Prideveckan kommer vi återigen hylla kärleken genom en minnesvärd kväll på Pildammsteatern. Denna gång kommer stämningen att sättas av tunga hiphop- beats från den Malmöbaserade artisten Knut€ och kaxig reggaetonen med Argentinska Chocolate Remix.

– Det här är en programpunkt som ligger mig extra varmt om hjärtat och jag är så glad över att vi kommer att fortsätta hylla allt som Pride står för på Sommarscen, säger Thora L Norgård.

Spektakulär akrobatik intar Konsthallstorget

Precis som i övriga staden så blomstrar cirkuskonsten på Sommarscen. Malmö, med sin rika cirkushistoria och som hemvist för välrenommerade cirkusartister, är en naturlig knutpunkt för denna konstform.

I år förlägger Sommarscen majoriteten av våra cirkusakter till Konsthallstorget.

Årets cirkusprogram består av sex unika föreställningar med både internationella och nationella artister. Programmet är kurerat av Hanna Hedvall, producent på Cirkus Karavan som är en artistdriven scen, ett cirkuskompani och en plattform för samtida cirkus i södra Sverige.

Först ut blir duon Josefin & Elof från Karavan som kommer imponera på Malmöborna med jonglering, akrobatik och enhjulingar i sin föreställning Balansera Mera.

Kultur för hela Malmö

Från 25 juni till den 28 juli bjuder Malmö Sommarscen på runt 55 unika akter fördelat på över 40 spelplatser runt om i Malmö. Återvänder gör också Karaoke in the Park, No Business Like Showbusiness och Flamenco Women's Tablao. Programsläpp är planerat till den 7 juni.

Om Malmö Sommarscen

Malmö Sommarscen är en del av kulturförvaltningen i Malmö stad. Målsättningen är att väcka nyfikenhet för scenkonst i alla dess former.

Tillsammans gör vi Malmö som en attraktiv kulturstad och använder kulturens kraft för att skapa gränsöverskridande möten och upplevelser för både besökare och kulturutövare. Detta sker i ett nära samarbete med det fria kulturlivet, kulturinstitutioner och producenter.

------------------------------------

KONTAKTER