Snart öppnar Wisdome Malmö – 360 graders filmduk på plats i domteatern

Snart öppnar Wisdome Malmö – 360 graders filmduk på plats i domteatern

Nu är det snart dags för öppnandet av Wisdome Malmö – stadens nya upplevelsearena på Malmö Museer. 360-graders filmduken, som skapar en kupol runt besökarna, är nu på plats i den nya domteatern. Nu går verksamheten in i en testperiod för att sedan invigas med ett stort vetenskapskalas för hela familjen den 22–23 april.

När Wisdome Malmö slår upp dörrarna på Teknikens och Sjöfartens hus blir det en upplevelsearena med en 360-graders domteater, digitala labb och lärmiljöer. Med visualiseringsteknik i framkant kommer upplevelsearenan ta besökaren till platser som vi aldrig själva kunnat nå, se det som annars skulle vara dolt och skapa förståelse för det som är för smått, för stort, för snabbt eller för långsamt för människan att annars förstå.

– Vi ser verkligen fram emot att kunna öppna Wisdome Malmö som ger oss en fantastisk möjlighet att fortsätta utveckla museet som en stark samhällsaktör, genom att skapa nyfikenhet och förståelse för vår omvärld och samtid. Med visualiseringar och innovationer i fokus kan vi levandegöra och förmedla vårt natur- och kulturarv på helt nya sätt för att göra världen, forskningen och samhällsutvecklingen mer begriplig. En förutsättning för ett livslångt lärande, säger Mats Fastrup, biträdande chef på Malmö Museer.

Under början av året har byggarbetet pågått för fullt i domteatern. Skärmen i domen är 11,5 meter i diameter och byggd av 103 aluminiumpaneler som monterats med cirka 10 000 nitar. Nu är den sista aluminiumplattan på plats och 360-gradersduken som skapar en kupol runt besökarna färdigmonterad.

När domteatern öppnar kommer den rymma 58 besökare. Det som återstår i byggprocessen innan Wisdome Malmö kan invigas är att installera fem projektorer som ska kalibreras i domen för att kunna visa domproduktioner i 360-grader och 3D samt test av teknik och flöden.

Wisdome Malmö invigs med ett stort vetenskapskalas för hela familjen på Teknikens och Sjöfartens hus den 22–23 april 2023. Det blir en helg full med spännande aktiviteter där malmöborna kommer få ta del av fascinerande experiment, programmering, VR-upplevelser, dataspel och mycket annat.

Vad är Wisdome Malmö?

Wisdome Malmö är en upplevelsearena med domteater, digitala labb och lärmiljöer. Upplevelsearenan ska inspirera, väcka nyfikenhet och skapa intresse för vetenskap, dåtidens händelser och framtidens utmaningar. Med hjälp av visualiseringar ska vi göra världen, forskningen och samhällsutvecklingen mer begriplig. Läs mer på malmo.se/wisdomemalmo

Kontaktperson:
Mats Fastrup, biträdande chef på Malmö Museer.
Mats.fastrup@malmo.se

Utskickat av
Saskia Moquist, kommunikatör kulturfövaltningen
saskia.moquist@malmo.se, 072-1514311

Satsningen Wisdome Malmö är möjlig att genomföra tack vare stöd dels från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse och dels det regionala samverkansprojektet Wisdome Innovation – finansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Malmö stad, Lunds universitet, Altitude Meetings AB, Malmö universitet, European Spallation Source (ESS) och Game Habitat Southern Sweden.