Snöfall, skimrande portaler, granar och paket

Ny spektakulär julbelysning, såväl som traditionell smyckar Malmö under julmånaden.

Malmös gator förskönas med skira ljusridåer, portaler och pampiga ljuskronor; och varje kväll kan det fantastiska marschallhavet beskådas på Gustav Adolfs torg.

Julen 2009 berikas Malmö med drygt 300.000 ljuspunkter, vilket kan jämföras med Malmös ordinarie 49.000 gatu- och parklyktor.

Nytt för i år är bl. a julbelysning på Kalendegatan och utsmyckning av nya Centralbron.

I år tänds belysningen söndag 29 november.

Ljus över oss
Gaturummen förskönas med skira ljusridåer, portaler och pampiga ljuskronor. Ridåerna hänger längs gågatestråket från Triangeln till slutet av Hamngatan, samt på Östergatan till Drottningtorget och Stora Nygatan mot Kalendegatan.

I år pryds Kalendegatan med 3000 lampor som lyser upp ett av Malmös större shopping- och cykelstråk. Den nya bussbron, Centralbron, kommer att lysa välkomnande med en drapering av ljus.

Även infartsvägarna smyckas med ljusportaler för att välkomna besökare till Malmö.

Trädprakt
På Malmö Centralstation, Skomakargatan/Baltzargatan samt Södertull kläs lyktstolpar om till fiktiva julträd med trädkrona och allt. Varje "träd" kläs in med ett nät av 8000 små lampor. Vid Södertull och centralen pryds tio träd med julbelysning. "Vinterskrud" kan även i år beskådas utanför Hansacompagniet. Det sju meter höga trädet är gjort av lackerad metall och ljussätts med hjälp av 900 meter fiberoptik som får det att skimra sprött.

På Gustav Adolfs torg tänds traditionsenligt den vackra blodboken. I år får julträdet sällskap av snöfall och paket. Träden på Triangeln pryds även i år med blått och vitt ljus och Magistratsparken får kärt återbesök av en fyra meter hög ljusgran med en modernare form av julgransbelysning.

I december 2006 placerades för första gången en jättelik bordslampa på Stortorget. Tanken var att lampan skulle erbjuda en paus från julstressen. Lampan, Ljuset på, har väckt stor uppmärksamhet och blev en sådan succé att den har fått fortsätta sprida ljus och glädje i staden.

Levande ljus
Varje kväll kan det fantastiska marschallhavet beskådas på Gustav Adolfs torg.
Marschallgranen i smide - som placeras i början av Södra Förstadsgatan - och de många marschallerna längs kanalen, ger med sina många levande ljus vägledning i mörkret. Totalt tänds över 54.000 marschaller i city under julen!

Granar, träd, klot och pelare
Torgen smyckas traditionsenligt med stora julgranar, varav Stortorgsgranen är den största. Många träd, både på gator och torg, pryds av ljus och julträdet på Gustav Adolfs torg är förstås det ståtligaste.

På Värnhemstorget, Stortorget och Davidshallstorg ståtar ljussatta, två meter höga granklot. Gågatorna mellan Stortorget och Triangeln smyckades med granpelare, som ger julstämning även dagtid.

Julgranar finns i år på: Stortorget, Dalaplan, Lilla Torg, Almtorget, Triangel, Sevedsplan, Drottningtorget, Davidshallstorg, S:t Knuts Torg, Fridhemstorget, Möllevångstorget, Limhamns torg, Nobeltorget, Kirsebergs torg och Dockplatsen.

Jättelampa sprider värme
De senaste åren har lampan flyttats runt i staden och har framförallt blivit en symbol för julen samt för dialogprojektet Hej stadsdel. Ibland är den även ute på andra uppdrag - för att sprida ljus och värme.

Lampan är 5,8 m hög från fot till skärmens topp. Ett fundament i betong utgör sittplaster runt om lampfoten. Skärmen mäter drygt 5 m i diameter och tål 1,5 tons vindkraft. Stommen är tillverkad av järnsmide som är klädd med en lampskärm i pvc. Lampfoten är svarvad i frigolit täckt med en plastyta för att tåla väder, vind och annat slitage. Lampan har två utföranden - en vit skärm som används kring jul samt en rosa, som lampan kläs i när den är ute på ett Hej uppdrag.

Julen 2009/2010 besöker lampan traditionsenligt Lilla Torg från 29 november till 13 januari.

Barnens ljuskalender
Stadshuset får ett kärt återbesök av Barnens ljuskalender som ritades av barn till Designåret 2005. Varje dag tänds en ny "lucka" på stadshusets fasad.

Julbelysningen i Malmö - fakta

Julbelysningen i Malmö ritades för några år sedan av Oscar Heijkenskjöld och innehåller ljusridåer, portaler, kronor med mycket mera. Julbelysningen finansieras genom Malmö Citysamverkan (fastighetsägare, näringsidkare ochgatukontoret i samarbete) och kommer ur en önskan om en sammanhållen julsmyckning i staden.

Utöver detta har även staden gjort en rad utsmyckningar, såsom artificiella ljusträd och riktiga träd som smyckas med ljus och Barnens ljuskalender som varje år pryder stadshuset.

Varje dag hjälper dessutom Malmö Sjöscoutkår till med att tända mängder av marschaller längs med kanalen i Malmö.

För informaton:
Johan Moritz, ljussättare, Malmö stad, gatukontoret, 0706-79 31 21