Sommar på slottet – sommarlovsaktiviteter på tema arkitektur och historia

Sommar på slottet – sommarlovsaktiviteter på tema arkitektur och historia

Den 27 juni till 11 augusti bjuder Malmö museum och Malmö Konstmuseum in till en Sommar på slottet. Under sommarlovet erbjuder museerna gratis aktiviteter på temat arkitektur och historia på Borggården.

Malmöhus slotts borggård har en spännande historia, här har det slagits danska mynt och på slottet bodde de danska kungarna under sina besök i Malmö. Under 1900-talet hade slottet tappat sin betydelse som fästning men användes istället som fängelse.

I sommar välkomnar Malmö museum och Malmö Konstmuseum barn och unga att utforska platsens arkitektur och historia. Museerna bjuder på massor av roliga lekar och spännande aktiviteter för hela familjen. Prova riddarrustning och renässansklänningar i medeltidstältet, utmana varandra i slottskamp och låt kreativiteten flöda i den stora slottsandlådan.

– Vi är glada över att kunna välkomna besökare till Borggården under nästan hela sommarlovet. Borggården är en spännande plats med mycket historia, och genom aktiviteterna ger vi barn- och unga möjlighet att utforska och lära sig mer om både slottets och borggårdens historia och arkitektur. Vi är säkra på att det kommer bli en sommar full av både lek och lärande, säger Biljana Topalova Casadiego, chef på Malmö museum.

– Med Sommar på slottet vill vi skapa nya upplevelser och perspektiv på vår unika plats genom konst och kulturaktiviteter. Årets program är en del av Malmö in the Making och sätter fokus på både historia och framtid för att titta på hur vi kan levandegöra en plats och skapa nya sätt att tänka kring staden, arkitekturen, våra omgivningar och livet här, säger Kirse Junge-Stevnsborg, chef för Malmö Konstmuseum

Urval av aktiviteter:

Medeltidstältet
Klä ut dig i renässansklänningar, rustning, slottsmantlar och riddardräkt. Du kan också provsitta på slottets egen tron. Testa myntslagning, slå dina egna mynt och tillverka en egen slottskrona.

Slottskampen
Utmana varandra i femkamp! Här kan ni spela kägelspel, kvarnspel, storformats-memory och luffarschack utomhus.

Arkitektur kors och tvärs
Bygg högt, lågt och på snedden i olika material. Testa tyngdlagen och hållfasthet genom att prova olika format och tekniker. Var med och forma framtidens mötesplats på Malmö museums Borggård. Hur vill du att Borggården ska se ut eller användas till? Måla, rita eller skissa ditt förslag under sommaren.

Slottssandlådan
Forma och skulptera i finkornig sand, bygg ett sandslott eller något annat i den stora slottssandlådan.

Sommar på slottet är ett samarbete mellan Malmö museum och Malmö Konstmuseum och sker inom ramen för Malmö in the making – Malmös satsning för att utforska vad stadens rum, arkitektur och kultur betyder för Malmöborna och hur vi tillsammans kan forma stadens utveckling.

Kontakt:
Inger Melin, projektledare för Sommar på slottet, Malmö museum