Sommarlovet inleds med festival i Folkets Park

Sommarlovet inleds med festival i Folkets Park

Den 16 juni kan Malmös skolungdomar fira sommarlovet, och det kommer de kunna göra i Folkets Park. Då slår parken upp portarna för den andra upplagan av Vänskapsfestivalen med artister som hyllade Ozzy från Rosengård, albumaktuella Jelassi och Naod som just nu klättar på topplistorna.

Efter den fantastiska responsen från Malmös ungdomar 2022 var det självklart att planera för en festival även i år. Planeringen har pågått sen i höstas och bakom årets festival står Folkets Park och en grupp om 10 ungdomar. Arrangörsgruppen har träffats kontinuerligt under ledning av Folkets parks projektledare för att mejsla fram det som ska bli en heldag med musik, dans och aktiviteter för att fira sommarlovet.

En fest för vänskap, trygghet och gemenskap

I år är artistbokningarna genremässigt bredare där rap blandas med pop, och med artister från både Malmö och resten av Sverige. Stor vikt har lagts vid att ge besökarna en musik- och konsertupplevelse av hög kvalitet. För en del är kanske detta en av de första konserterna de upplever, och det ska därför kunna vara ett minne för livet. På plats i Folkets Park kommer även föreningar och andra representanter från civilsamhället att finnas.

Vänskapsfestivalen går alltså av stapeln fredagen den16 juni och ska vara precis som namnet antyder: en fest för vänskap, trygghet och gemenskap. Det är budskap som festivalens konferencierer Benjamin Anderberg och Julie Chikane kommer ta med sig när de lotsar besökare genom dagen.

Vänskapsfestivalen är upptakten för fler ungdomsarrangemang i Folkets park i sommar.
Vänskaps Sessions: tre onsdagar med musik, stand-up och dans under flaggen Vänskaps Sessions. Dessa kvällar är också producerade av ungdomar själva den 5 juli, 2 augusti och 6 september.

Hela Parken Dansar: En dag - två danstävlingar! Succékonceptet The Show Off och internationellt uppmärksammade Red Bull Dance Your Style kommer till parken i sommar. Då blir det två olika tävlingar på två olika scener lördag 15 juli.

Spelschema för Vänskapsfestivalen 2023:
15:00: Festivalen öppnar, P3 Din Gata sänder live från Parktorget
16:00: Stora Scenen öppnar – DJ set och intro med Benjamin Anderberg och Julie Chikane
16:20: Ella Rammelt
16:50: Reyn
17:20: Dano
18:10: Hanna Ferm
19:00: Naod
20:00: Jelassi
21:00: Ozzy

För mer information om projektet i sin helhet eller för att boka intervjutillfälle kontakta projektledare Finn Hallgren.

Finn Hallgren
Projektledare i Folkets Park
Fastighets- gatukontoret, Malmö stad
Mail: finn.hallgren@malmo.se

Utskick gjort av Maja Goffe, kommunikatör.
Fastighets- och gatukontoret, Malmö stad
Mejl: maja.goffe@malmo.se