Sommarscen Malmö väcker tankar

Sommarscen Malmö väcker tankar

Gripande föreställning om att komma ut som transperson och en tankeväckande vandring genom 100-åriga Östra kyrkogården präglar kommande veckan på Sommarscen.

”Du skakar i hela kroppen. Du hör dina egna hjärtslag och du hyperventilerar. Men du har bestämt dig för att det är idag det måste hända. Du har lovat dig själv att inte fega ur den här gången också.”

Fjärilsvingar är en gripande föreställning av och med skådespelaren Isak Nordström, om att komma ut som transperson. Om att tackla både sina egna och andras fördomar.

Åskådarna på Borggården kommer få en inblick i all den smärta och rädsla som upplevs av många som inte anpassar sig efter samhällets normer. Men samtidigt är Fjärilsvingar inte främst en berättelse om sorg och misär, utan en berättelse om hopp. Om att äntligen få veckla ut sina vingar och flyga mot friheten.

– Eftersom Malmö står värd för World Pride i år är det extra viktigt för Sommarscen att vi lyfter och uppmärksammar Pride och deras viktiga arbete. Det gör vi bland annat genom att stolt presentera ”Fjärilsvingar” av och med Isak Nordström, säger Thora L Norgård, ansvarig producent på Sommarscen.

Tala med de döda

Sommarscen tar med Malmöborna på en annorlunda och tankeväckande vandring genom 100-åriga Östra kyrkogården med Alltets Niklas Hansson.

Detta är en sekelsrapport för utvalda gravar där Niklas på ett respektfullt sätt tilltalar de döda personligen. Sekelsrapporten är en feedback till de döda och en redogörelse för hur allt har gått i den levande världen. Under tiden som vi tar del av dessa berättelser skapar saxofonisten Andreas Sjögren rätt stämning för såväl levande som döda.

Alltet är allt som någonsin har varit, allt som är och allt som kommer att bli. Men även en kulturaktör som gör bland annat opera och film.

Nya ljudverk på Ljudkullen

Ett av de hetaste namnen inom Ugandas dansmusikscen är DJ:n, aktivisten och skribenten Kampire Bahana. Kampire var en av de internationella akterna som skulle ha spelat på Sommarscen 2020 men som tyvärr blev inställt till följd av Covid-19. Nu ger hon oss en ny möjlighet genom att skicka över sommarens kanske bästa mixtape.

Ett annat mixtape denna vecka signeras radioprofilen Assia Dahir på P3 Din Gatas program Mixen. En unik, förinspelad och specialproducerad Mixen ute i solskenet.

Dessutom presenterar Starfield Simulation ett urval av de unika ljudverk av internationellt verksamma konstnärer som skapades för Scaniaparken åren 2002 - 2011.

Musik

På Borggården bjuds det också på Sommaren i ditt liv, en sång- och berättarföreställning av och med Gitte Pålsson samt en danskväll med den skånska jazzsångerskan och kompositören Iris Bergcrantz.

Barn och familj

Alla barn och deras vuxna får följa med på en härlig upplevelse med rytmer och klanger och ja, sagoyoga, tillsammans med Shivani och Tina Quartey. Ett lekfullt sätt för barnen att uppleva sin egen kropp i rörelse och stillhet.

Läs mer på Sommarscen.se

----------------------------------------------------------------------------------

Kontakta oss för intervjuer eller bilder.

Anna Ljungqvist
Enhetschef