Stadsbiblioteket i Malmö: Europeiska Dyslexiveckan 5-11 oktober 2009

En hel vecka ägnas de som har svårt att läsa eller skriva. Det kommer att finnas information om vilken hjälp som finns att få, vilka hjälpmedel det finns och det kommer också finnas möjlighet att testa om man har dyslexi.

Program för Dyslexiveckan
Arrangörer: Dyslexisamverkan Skåne i samarbete med Malmö Stadsbibliotek*

Måndag 5 oktober
Klockan: 14.00 - 16.00
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättningar. Information till föräldrar, personer med funktionsnedsättningar och skolpersonal.
Medarr: Patientföreningen Attention och Trelleborg
Barn och ungdom med ADHD - Föredrag av Pernilla Ekström från Hantera livet

Filmvisning: Tonåringar och ADHD.
Plats: Röda rummet.
Klockan: 14.30 - 20.00 Föräldraföreningen för dyslektiska barn - FDB informerar föräldrar och skolpersonal. Möjlighet till enskilda samtal.
Plats: Gullbergrummet.

Utställningen Särskilda barn i Röda rummet.

Tisdag 6 oktober
Klockan 14.30 - 20.00 Dyslexiförbundet - FMLS, Malmö - svarar på frågor om dyslexi.
Plats: Gullbergrummet.

Klockan 17.30 - 19.30 Har du gjort läxan? Lena Bosund - pedagog och läromedelsförfattare informerar om vikten av studieteknik. Frågestund.
Plats: Röda rummet

Onsdag 7 oktober
Klockan 14.00-15.30 Mitt barn kan inte läsa - vad behöver jag veta som förälder? Psykolog Ulla-Stina Steiner berättar om SKEDs - Skånes kunskapscenter för elever med dyslexi verksamhet i Skåne.
Plats: Gullbergrummet.

Klockan 14.00 - 20.00 Logoped Helén Sämfors visar och svarar på frågor kring kompensatoriska hjälpmedel ( alternativa verktyg).
Plats: Slottet plan 2.

Klockan 17.00 " Det goda exemplet". Personal från Rönnenskolan i Malmö informerar.
Plats: Gullbergrummet.

Klockan 18.30 - 20.00 Bli Dyslexiinformatör! Elever från folkhögskolan Sundsgårdens dyslexilinje informerar om utbildningen till dyslexiinformatör.

Torsdag 8 oktober
Klockan 14.00 - 16.00 Logoped Helén Sämfors visar och svarar på frågor kring kompensatoriska hjälpmedel (alternativa verktyg).
Plats: Slottet plan 2.

Klockan 16.00 - 16.30 " Att läsa mellan raderna" Lena Franzén föreläser kring läsförståelse.
Plats: Slottet plan 1, Barn och Unga.

Klockan 17.30 - 18.15 Bokprat. Christina Möller - bibliotekarie på Stadsbiblioteket - tipsar om bra och spännande talböcker.

Fredag 9 oktober
Klockan 14.00 - 15.30 Universitetsadjunkt och dyslexipedagog Gerty Engh föreläser om: "Praktiska tips för pedagoger och föräldrar".
Plats: Gullbergrummet.

Klockan 16.00-17.30 Universitetsadjunkt och dyslexipedagog Gerty Engh föreläser om: " Högskolestudier - är det möjligt?"
Plats: Gullbergrummet.

Klockan 16.00 - 18.00 Svenska Dyslexsiföreningen informerar och svarar på frågor i foajén.

Lördag 10 oktober
Klockan 11.00 - 16.00 Misstänker du att du eller ditt barn har dyslexi? Kom och prata med logoped Helén Sämfors som ger tips och råd. Du kan också göra en liten snabbtestning för att se om det finns behov för vidare utredning. Boka tid i foajén.
Plats: Slottet plan 1, Barn och Unga.

Klockan 13.00 - 14.30 Logoped Ketty Holmström föreläser om språkstörning.

Söndag 11 oktober
Plats: Slottet plan 1, Barn och Unga.

Klockan 11.00 - 11.30 " Prata och din dator skriver" Logoped Heén Sämfors visar datorprogrammet Voice Xpress.
Plats: Gullbergrummet.

Klockan 13.00 - 14.30 "Måste vägen vara så krokig" En mamma till en tonåring med språkstörning, dyslexi och ADD berättar tillsammans med sonen om sina erfarenheter från skolan och fritiden och om framtiden.
Plats: Gullbergrummet.

Hela veckan finns Malmö folkhögskola på plats och informerar om sin verksamhet.

För mer information kontakta:
Bibliotekarie Åse Lugnér, ase.lugner@malmo.se , tel 0766-233 701
Dyslexisamverkan Skåne