Stöd till krisande bransch och insatser för att fler Malmöbor ska bli självförsörjande

Kommunstyrelsen beslutade i dag att ge stöd åt initiativ och verksamheter som tillsammans ska se till att Malmöbor och stadens besöks- och näringsliv snabbt kan återhämta sig i spåren av coronapandemin. Malmö kan se fram emot en ny inkubator, fler arbetsmarknadsanställningar och ett megaevenemang när herrarna spelar världsmästerskap i handboll.

Fler entreprenörer med ny inkubator

Nya och växande företag ska få ökat stöd genom företagsinkubatorn Level som fokuserar på hållbarhet och inkludering. Här ska entreprenörer kunna mötas, nätverka och få rådgivning på flera språk.

Verksamheten tar avstamp i det framgångsrika projektet Highway to Business som syftar till att hitta entreprenörsämnen bland nyanlända arbetssökande, men utvecklar konceptet genom att vända sig till en bredare målgrupp så som personer med internationell bakgrund, unga och kvinnor. I centrum står också företagande ur ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart perspektiv samt digitalisering som kan bidra till att öppna dörrar såväl nationellt som globalt.

Inkubatorn får sin plats i Sofielund som i dag är ett område med många företagare, men där ett stödsystem saknas.

Level ska drivas i partnerskap mellan Coompanion Skåne, Almi, Tillväxt Malmö och Malmö stad. Kommunstyrelsen stöttar inkubatorn med nästan 3,5 miljoner kronor under 2021. Året därpå är planen att stötta verksamheten med 6,4 miljoner kronor.

Fortsatt stöd till Jobbpakten för ökad självförsörjning

Inom ramen för Jobbpakten tilldelas arbetsmarknads- och socialnämnden samt gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden sammanlagt 18 miljoner kronor för insatser som ska bidra till fler arbetsmarknadsanställningar. Målet är att utöka antalet anställningar till 1500 under 2021. Med arbetsmarknadsanställningar blir fler Malmöbor självförsörjande samtidigt som kompetensförsörjningen ökar och det ekonomiska biståndet minskar.

Insatserna vänder sig till bland annat sfi-elever med kort utbildningsbakgrund, elever i vuxenutbildning och elever på Vård- och omsorgsprogrammet samt Barn- och fritidsprogrammet. Eleverna kan till exempel ta del av kombinationsutbildningar i form yrkespaket och uppdragsutbildningar med integrerad undervisning i svenska.

Stöd till handbolls-VM och en bransch i kris

I januari 2023 genomförs världsmästerskapen i handboll för herrar i Sverige och Polen där Malmö är en av värdstäderna. Evenemanget förväntas locka många deltagare och besökare och bli ett välkommet stöd till en bransch som har drabbats hårt av pandemin. På grund av risk för smittspridning har verksamheten på stora arenor och kongresshallar upphört nästan helt och hållet.

För att stötta branschen och se till att evenemanget blir en stor idrottsfest med fullsatta arenor har kommunstyrelsen beslutat att tilldela fritidsnämnden fyra miljoner kronor för genomförandet. I gengäld förväntas ett evenemang av den här kalibern generera tiotals miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.

– Vi ser ett stort behov av att fortsatt stötta verksamheter som Jobbpakten som vi vet bidrar till att stötta personer i behov av utbildning och arbete för att bli självförsörjande. Samtidigt ser vi till att nya, bra initiativ som Level kommer igång och möjliggör för företag och entreprenörer att sikta högt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Besöksnäringen är en grundläggande del av det som gör Malmö till en attraktiv evenemangsstad med konserter, kongresser och mästerskap. Det är också en näring som drabbats hårt av pandemin. Stödet till handbollen ger inte bara branschen hopp utan också oss Malmöbor något att se fram emot, säger hon.

– Malmö har mångfalden, idérikedomen och potentialen. För att kunna ta tillvarata dessa möjligheter behöver vi nå ut till fler målgrupper i samhället med fokus på kvinnor, unga och internationella malmöbor, samt andra entreprenörer som känner att de inte passar in i det traditionella innovationssystemet. Därför är en företagsinkubator som Level så viktig för vår stad, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Våra ansträngningar för att få fler Malmöbor i egen försörjning fortsätter oförtrutet. Jobbpakten och fokus på utbildningar inom bristyrken ska bidra till att uppnå vårt högt ställda mål om 1500 nya anställningar under 2021, säger han.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Roko Kursar nås via Linn Rydberg, politisk sekreterare (L), 0701-47 30 92

(Ärende 10, 13 och 14)