Unga konstnärer får chansen att visa upp sin konst genom Konstikubik

Unga konstnärer får chansen att visa upp sin konst genom Konstikubik

Konstikubik är ett konstnärligt experiment i en container av glas. Åtta Malmökonstnärer kommer att få möjligheten att laborera med rummet. Projektet kommer att dyka upp på olika platser under året och nu till helgen, under Malmö Food Truck Festival, har den premiär för allra första gången.

I samband med några av Malmö stads offentliga evenemang under 2019, presenterar vi tillsammans med Little Finger, sju konstinstallationer gjorda av åtta lokala konstnärer. Projektets syfte är att visa upp den nya konstscen som finns i Malmö och samtidigt skapa ett oväntat möte mellan konst och publik.

Unga lokala konstnärer bjuds in att skapa en installation i containern med utgångspunkt i den egna konsten. I containern kan konstnären sen experimentera med formen av sin konst, rummets kapacitet samt utmana gränser för hur konst kan presenteras. Det är främst Little Finger som har stått för själva urvalet till projektet och de har tittat både på konstnärens koppling till Malmö samt containerns placering.

Premiär på Malmö Food Truck Festival

Först ut är konstnären Filip Rahim Hansson som kommer att göra sin installation under Malmö Food Truck Festival och som äger rum i Magistratsparken nu till helgen 31 maj-2 juni. Filip utgår alltid från sin egen drömvärld av glädje och hur han önskar att världen hade sett ut. Filip Rahim Hansson säger själv att idén med att måla en hel container med filmjölk kanske inte är det mest logiska men helt klart det som gör konst i kub till något intressant för honom som skapare och dig som betraktare. På fredag kl 12:00 bjuds det in till vernissage!

Little Finger

Rasmus Alkestrand och Magnus Johansson är personerna bakom Little Finger. Duon har sin bas i Malmö och har tidigare gett ut konst- och kulturmagasinet Little Finger Magazine. Tidningen har presenterat utvalda verk av både etablerade och oetablerade konstnärer. Nu producerar de festivaler, utställningar, workshops och en rad olika konstprojekt - ibland tillsammans med aktörer som Malmö Stadsbibliotek, Skissernas Museum i Lund och Malmöfestivalen. I Konstikubik samarbetar de med Ellen Arvidsson, som är ansvarig för textproduktion.

För frågor kontakta:

Rasmus Alkestrand & Magnus Johansson, arrangörer, info@little-finger.com, 0703-91 32 07

Lotta Ström, projektledare, lotta.strom@malmo.se, 0709-34 12 20

Publicerat av Sara Kapusta, kommunikatör på fastighets- och gatukontoret, sara.kapusta@malmo.se