Unga Malmöbor skapar poddar

Unga Malmöbor skapar poddar

I projektet Unga Malmös Berättelser har 29 ungdomar fått det lite annorlunda sommarjobbet att skriva och tala in egna radioprogram. Ett samarbete mellan Ung i Sommar och Malmö Kulturskola.

Inspirerade av formatet “Sommar i P1” får ungdomarna en unik chans att tala om det som ligger de närmast hjärtat. Programmen kommer sedan att släppas på Malmö stads hemsida under juli och augusti månad.

Många av praktikanterna har aldrig tidigare vare sig spelat in egna radioprogram eller ens skrivit dagbok. Men under fyra veckor får de coachning, peppning, grillning och utbildning i att spela in podcasts, lära sig ljudprogram och skriva egna texter. För pedagogiken står av musikerna Thomas Holst och Cecilia Nordlund.

Ämnen som kommer att beröras under sommaren är allt från drömmar om att bestiga världens näst högsta berg K2, utseendefixeringen på sociala medier och ätstörningar till hur det är att förlora en storebror i en av många skjutningar i Malmö. Vi får också höra om fördomar mot kineser, om kärleken till skidåkning, om att uppleva rasism, palestina-israel konflikten, att växa upp i den lilla byn Harlösa och gripande berättelser om flykt och hur det är att bo i Sverige.

Så här säger ungdomarna

Det krävs en del mod att våga berätta sin historia. Så här säger några av de medverkande ungdomarna om att vara med i projektet.

– Ord som vi använder idag lever vidare genom andra, brukar det sägas. Ord och tal kan påverka och förändra mycket. Genom att lära sig att hitta orden och uttrycka sig så stärker man sin självkänsla. Jag kan inte med ord beskriva hur värd den här praktiken är för mig, jag blir hörd på det sätt som jag alltid velat, säger Melina Memaarpori, 17 år.

– Praktiken är ett ganska bra sätt att träna sig på att spela in sin egen röst och att vänja sig vid att höra sin egen röst, det kommer jag nog ha nytta av i framtiden, säger Annika Chen, 16 år

– Jag lär mig så mycket! Att samarbeta, att spela in ljud, självständigt arbete och det har gett mig mer självförtroende. Jag känner att jag kan, säger Ahtsham Hayat, 18 år

– Detta har varit unikt. Jag har aldrig gjort något liknande tidigare, säger Vilmer Gerdtsson Forsslund, 16 år

Projektet Unga Malmös Berättelser är ett samarbete mellan Ung i Sommar, kulturförvaltningen och Kulturskolan. Ung i Sommar drivs utifrån Malmö stads övergripande mål att öka sysselsättningen och ge Malmös ungdomar 16-19 år, tillgång till meningsfulla sommarjobb. Projektet Unga Malmös Berättelser startades förra året och idén kläcktes av dåvarande projektledare Irya Gmeyner. Projektet går i två perioder med cirka 14 deltagare i varje grupp. Den första gruppens program släpps i mitten av juli och den andra periodens program släpps i mitten av augusti på Malmö Stads hemsida.

Inspelningarna pågår just nu och det finns möjlighet att komma förbi och träffa ungdomarna.

--------------------------------------------------------------

Cecilia Nordlund