Naturreservatet Bunkeflo strandängar borde utökas och få tydligare bestämmelser, menar stadsbyggnadsnämnden. Foto: J Öfverbeck

Uppdraget: Utöka och framtidssäkra naturreservatet Bunkeflo strandängar

Naturreservatet Bunkeflo strandängar borde utökas och få tydligare bestämmelser, menar stadsbyggnadsnämnden. Därför gav nämnden på onsdagen grönt ljus för att detta ska undersökas.

Naturreservatet Bunkeflo strandängar bildades 2007, från Öresundsbron i norr till Klagshamnsudden i söder. Syftet är att bevara och utveckla platsens naturvärden, kulturhistoriska värden och ge Malmöborna möjlighet till naturupplevelser och friluftsliv. Det består både av mark på land och av de grunda vattenområdena i Öresund till ett djup av 3 meter. På strandängarna förekommer en stor variation av vegetation, samt skyddsvärda och hotade arter.

Nu finns ett behov av att revidera beslutet från 2007 kring naturreservatet. Bland annat behöver skötseln anpassas för att passa de naturvärden som finns på platsen idag och även efter de framsteg som gjorts inom naturvård. Det finns också otydligheter kring vad som är tillåtet och förbjudet i naturreservatet som behöver klargöras.

För att ytterligare gynna och skydda naturvärden och den biologiska mångfalden i Malmö finns det också ett behov av att utöka naturreservatet, både på land och till havs. En utredning av potentiella områden för utvidgning av naturreservatet ska därför genomföras.

Dessutom ser Malmö stad att det finns ett behov av att skydda kustområdet mot framtida havsnivåhöjningar. Enligt de föreskrifter som gäller för reservatet är konstruktioner för kustskydd inte tillåtna idag. Genom att revidera föreskrifterna öppnas det upp för konstruktion av kustskydd, på land och till havs.

– Bunkeflo strandängar är ett viktigt naturområde både när det gäller att bevara och skydda arter, och för Malmöbornas möjligheter till rekreation. Vi ska ge naturreservatet bästa möjliga förutsättningar, och därför är det dags att vi reviderar beslutet från 2007. Jag ser också fram emot att naturreservatet växer eftersom vi behöver öka den biologiska mångfalden vår stad, säger Stefana Hoti (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– För många Malmöbor är Bunkeflo strandängar en viktig plats för både naturupplevelser och friluftsliv. Det är ett stadsnära naturreservat, och vi måste vara väldigt noggranna med att vårda det. Det ska vi säkerställa att vi gör för lång tid framöver, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Närheten till havet har alltid varit en viktig del av Malmös identitet. Vi vill därför utreda hur vi kan tillgodose Bunkeflo strandängars behov som naturreservat för att säkra framtida generationer av Malmöbors tillgång till området, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90

Lars Hellström, 0768-20 70 80