Upplägg för skol- och studentavslutningar i Malmö stad klara

Upplägg för skol- och studentavslutningar i Malmö stad klara

Skol- och studentavslutningar på Malmö stads grund- och gymnasieskolor kommer i år att anordnas på ett så säkert sätt som möjligt utifrån smittskyddssynpunkt. För grundskolan innebär det att vårdnadshavare eller andra utomstående inte deltar fysiskt vid skolavslutningarna. För studentavslutningar gäller i de flesta fall att två anhöriga per elev får delta. På alla skolor anpassas upplägget utifrån den enskilda skolans förutsättningar.

Beslutet om hur avslutningarna ska genomföras presenterades vid en pressträff på torsdagen. Där berättades det även om hur läget för spridningen av covid-19 ser ut i Malmö. Enligt Per-Erik Ebbeståhl, ledningsstrateg på stadskontoret, sker ökningen av smittan på en låg nivå.

– Vi har inte fått den topp i smittspridningen som vi befarade för någon månad sedan, sa Per-Erik Ebbeståhl och fortsatte:

– Dagens situation kan vara det nya normala under det kommande halvåret, året, samtidigt som vi ska kunna hantera en topp om den kommer. För att den utvecklingen ska hålla i sig måste vi alla fortsätta följa rekommendationerna, nämligen att stanna hemma om vi är sjuka, hålla avstånd, och hålla en god handhygien.

Utspring delas upp
Totalt tar drygt 1 700 elever studenten från Malmös kommunala gymnasieskolor. De senaste veckorna har respektive skola arbetat med att ta fram ett upplägg för studentavslutningarna som passar just deras förutsättningar utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer för avslutningsceremonier. Alla planer har prövats ur smittskyddssynpunkt och kommunen har även samrått med polisen.

Resultatet innebär att enbart de närmast anhöriga kommer att kunna delta vid studentavslutningarna. För de flesta gymnasieskolor handlar det om två anhöriga som får närvara per elev. Därutöver förlängs tidsutrymmet för utspringen i flera fall. På några av Malmö stads större gymnasieskolor sker de över två dagar. Respektive skola ska nu informera sina elever om hur just deras skola genomför avslutningen.

– Vi gör allt vad vi kan för att avslutningen ska bli en positiv upplevelse även för de som tar studenten 2020, men det kommer inte bli som vanligt. Alla har ett ansvar för att minimera smittspridningen, även elever och vårdnadshavare som vill uppmärksamma avslutningen. Men med uppläggen skolorna nu har tagit fram får våra elever ändå ett värdigt avslut på sin skoltid, berättade Lars Rehnberg, gymnasie- och vuxenutbildningsdirektör.

Digitala lösningar i grundskolan
På grundskolorna kommer skolavslutningarna att hållas utomhus eller i skolans egna lokaler. Flera skolor kommer att erbjuda vårdnadshavare att ta del av skolavslutningen via digitala lösningar.

– Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer för skolavslutningar innebär att avslutningen äger rum i den ordinarie gruppen utan att vårdnadshavare är närvarande, berättade grundskoleförvaltningens direktör Anders Malmquist under pressträffen.

Kontaktuppgifter:

Per-Erik Ebbeståhl, ledningsstrateg, tel: 040-342886, e-post per-erik.ebbestahl@malmo.se

Lars Rehnberg, gymnasie- och vuxenutbildningsdirektör, tel: 076 607 15 07, e-post: lars.rehnberg@malmo.se

Anders Malmquist, grundskoledirektör, tel: 040-344081, e-post: anders.malmquist@malmo.se

Malmö stads presstjänst 040-341150, press@malmo.se