Foto: Colourbox

Uppmärksammande av Förintelsens minnesdag

Varje år hedras offren för Förintelsen över hela världen. Så också i Malmö. Årets program på Förintelsens minnesdag går att ta del av under två dagar på Malmö stadsbibliotek och Garaget.

Förintelsens minnesdag 2020 arrangeras i år på två platser i Malmö. Den 26 januari på Malmö stadsbibliotek där temat är 75 år sedan befrielsen av Auschwitz-Birkenau. Den 27 januari på Garaget under temat Betydelsen av romsk musik och poesi.

Deltagarna på de båda arrangemangen kommer att få träffa ögonvittnen, lyssna till de ungas tankar om förintelsen, ta del av musik, litteratur och mycket mer.

Bland talarna finns bland andra författarna Helena Trus och Anna Sarri Krantz som samtalar om minnet av Förintelsen och om att vara barnbarn till överlevande (Malmö stadsbibliotek), utbildningsminister Anna Ekström (S), Renata Andersen och Jani Kopacz som berättar om romsk musik och poesi utifrån sina perspektiv (Garaget).

Arrangörer den 26 januari är Malmö stad i samarbete med ABF Malmö, ARF Film och kultur för mänskliga rättigheter, Förintelsens Ögonvittnen, Malmö mot Diskriminering och Röda Korset.

Arrangörer den 27 januari är Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer och minnesstunden, såväl som rådets arbete, samordnas av Romskt informations- och kunskapscenter, Malmö stad.

På Malmö stadsbibliotek den 26 januari finns ett begränsat antal platser så där är det först till kvarn som gäller. På Garaget den 27 januari krävs föranmälan.

Förintelsens minnesdag – fakta
Varje år hedras offren för Förintelsen den 27 januari, samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. FN deklarerade dagen som internationell minnesdag 2005. I Sverige har det varit en nationell minnesdag sedan 1999. En dag till för oss alla som bekämpar intolerans, främlingsfientlighet, rasism och antisemitism.

Program Malmö stadsbibliotek 26 januari:

12.00 – 13.45 Levande bok: Samtala med barn och barnbarn till överlevande.

14.00 – 14.05 Åsa Sandström, chef för ABF Malmö hälsar alla välkomna.

14.05 – 14.15 Frida Trollmyr, kommunalråd med ansvar för kultur och fritid inviger minnesdagen.

14.15 – 15.15 Författarna Helena Trus & Anna Sarri Krantz samtalar om minnet av
Förintelsen och om att vara barnbarn till överlevande.

15.15 – 15.30 Paus

15.30 – 16.30 Föredrag med Klas Göran Karlsson, författare och professor i historia vid
Lunds universitet, om ”Förintelsen: orsaker, förlopp och verkningar”.

16.30 – 16.50 Eli - pusselbitar ur ett mysteriespel; ett smakprov på en kommande
poesiföreställning som bygger på pjäsen ”Eli - ett mysteriespel”, skriven
1951 av nobelpristagaren Nelly Sachs.

16.50 – 17.00 Avslutande ord av Åsa Sandström.

Gymnasiedagen måndag 27 januari Biograf Panora, Friisgatan Malmö

Film & samtal för gymnasieelever i samarbete med Forum för levande historia.

Program 27 januari Garaget, Lönngatan 30, Malmö:

Anmälan: Anmälan görs till rikc@malmo.se senast den 20 januari.

13:00 Drop-in och fika

13:20 Ordförande Frida Trollmyr och Vice ordförande Stefan Wydow i Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer hälsar välkomna

13:30 Dagens tema presenteras av moderatorerna

13:35 Romer från Malmö berättar om romsk musik och poesi utifrån sina perspektiv- Dolores Andersen, Dusan Marinkovic, Djura Ivanov och Alma Dzafic