Foton av Johan Sundell

Upptäck Malmös offentliga konstverk med appen Konst i Malmö

Upplev konsten utomhus i sommar - lär känna Malmö på ett nytt sätt!

Upptäck helt nya konstverk och områden i Malmö eller få reda på historien bakom ett konstverk du passerar varje dag. Ta en tur på egen hand eller med familjen redan nu i sommar!

Med appen Konst i Malmö kan du gå på konstvandringar runtom i staden i din egen takt. Följ enkelt de olika rutterna med hjälp av den interaktiva kartan och lyssna på berättelser om konstverken med hjälp av audioguiden. Spåren finns både på svenska och engelska.

Konst i Malmö skapar en lättillgänglig överblick som gör att fler kan hitta till och uppleva stadens offentliga konst. Konst i Malmö är gratis och laddas ner där appar finns.

I en första version erbjuder Konst i Malmö fyra olika rutter i fyra olika områden: Centrum, Rosengård, Västra hamnen och Hyllie.

Centrum – Rutten är speciellt anpassat för barn och familjer och blandar spännande fakta om konstverken med frågor och uppgifter för barn och vuxna att fundera kring och diskutera tillsammans.

Rosengård – Rutten fokuserar på Barnens Skulpturpark som invigdes 2019/2020 och består av sex offentliga konstverk i Rosengårdsparken och Vänskapsparken. Tillsammans med konstnärer och dramapedagoger har olika barngrupper arbetat fram idéerna till konstverken i skulpturparken, som sedan har färdigställts av konstnärerna.

Västra hamnen – Rutten tar avstamp i den stora bostadsmässan Bo01 som hölls i Malmö 2001. Flera av konstverken i rutten tillkom vid tiden för mässan och stadsdelens invigning och har kopplingar både till staden, hemmet och havet. Ett perfekt sommarspår!

Hyllie – Rutten har en tydlig koppling till vatten som fått sätta tonen i mycket av den gestaltade miljön. Hyllie är för många i Malmö synonymt med vatten – siluetten av det stora, vita, svampformade vattentornet har länge symboliserat området. Mycket av den offentliga konsten i stadsdelen kopplar samman platsens historia och omgivning med de människor som bor och rör sig här.

Malmö är fullt av spännande konstverk och appen kommer successivt att fyllas på med fler konstvandringar.

Konst i Malmö har tagits fram av Malmö Konsthall och Malmö Konstmuseum och är en del av ambitionen av att förmedla den offentliga konsten i Malmö på nya sätt och till fler målgrupper.

Om den offentliga konsten i Malmö

Den offentliga konsten ska bidra till ett Malmö med en mångfald av konstnärliga uttryck och konstnärliga utövare i den offentliga miljön. Den offentliga konsten bidrar till en kreativ och dynamisk atmosfär i stadsmiljön, som i sin tur väcker känslor, eftertanke och nyfikenhet hos alla som bor, verkar i och besöker Malmö.

Den offentligs konsten ska bidra till rörelse mellan olika stadsdelar i Malmö. Konstens förmåga att spegla samtiden såväl som att återberätta historien kan stärka banden mellan malmöbor och väcka nyfikenhet för att besöka olika delar av staden.

I Malmö pågår det ett förvaltningsöverskridande utvecklingsarbete som syftar till att stärka stadens arbete med den offentliga konsten för att möta samtidens och framtidens behov.

Presskontakt:

Jonna Wakeham Ölund, 073-7160955, projektledare Konst i Malmö

Kirse Junge-Stevnsborg, Chef Malmö Konstmuseum, 073-2514998

Pressbilder:

Fotograf för samtliga fotografier: Johan Sundell

Fågelkärleken av Abrar Tbena, Shahed Tbena, Zahraa Kheireddine, Yosef Taoun, Dania Abdoul-Rahman, Lena Ignestam & Carina Zunino (Rutt Rosengård)

Mother av Charlotte Gyllenhammar (Rutt Hyllie)

Existensen som självändamål av Matti Kallioinen (Rutt Centrum)