Vårdrapporter i Hyllie – många, men varför?

Sydsvenskan kartlägger för närvarande Malmös kommunala vård och omsorg i ett antal stadsdelar. Hyllie omnämns som en av de stadsdelar där antalet anmälningar och händelserapporter är högt. Under 2012 hade Hyllie 1318 händelserapporter och 38 anmälningar enligt Lex Sarah och Lex Maria.

Den höga frekvensen ser vi som ett resultat av förbättrad rapporteringsvana och en avdramatiserad rapporteringskultur i Hyllie, säger Rickard Pettersson som är tillförordnad vård och omsorgschef.

I Hyllie stadsdel är antalet rapporterade händelser och anmälningar högt, men jämförelsevis lågt eftersom Hyllie har fler brukare än övriga stadsdelar. Under 2012 hade Hyllie 1318 händelserapporter och 38 anmälningar enligt Lex Sarah och Lex Maria.

– Vi ser den höga siffran framförallt som ett resultat av ett enträget internt arbete som gör att våra medarbetare rapporterar i allt högre utsträckning. Ökningen beror också på förbättrade rutiner och förändringar i lagstiftningen, säger Rickard Pettersson som är tillförordnadvård och omsorgschef. Rapporteringen använder vi som ett instrument för att kvalitetssäkra vården och för att hålla patientsäkerheten på en hög nivå.

De flesta händelser inte hälsovådliga

Händelserapporteringen omfattar allt ifrån synpunkter, till misstanke om stöld eller risk för missförhållande. Vård och omsorg tar varje rapport på allvar, men de flesta händelser är inte farliga för brukaren.

– Exempel på händelser som rapporteras kan vara att en brukare fick vänta på sitt läkemedel, att taxin som brukaren skulle åka till arbetsträningen med inte kom, och liknande.

Allvarliga fel rättas till snabbt

Rapporterade händelser kan tyvärr också vara av mer allvarlig art, som innebär ett hot mot en brukares personliga säkerhet eller psykiska eller fysiska hälsa.

– Varje gång vi upptäcker fel, brister eller risker strävar vi efter att åtgärda situationen direkt och förhindra att det inträffar igen. Om det är något som är allvarligare upprättar vi, beroende på händelse, en lex Sarah- eller en lex Maria-anmälan.

– Varje händelse som är av svårare karaktär, ser vi mycket allvarligt på. Vår ambition är att ge alla brukare och anhöriga bästa möjliga bemötande och trygghet. Att vi inte alltid lyckas med det är mycket beklagligt.

– Så den höga siffran beror mycket på vår goda rapporteringskultur. Men så klart strävar vi efter att antalet händelserapporter ska vara noll, men när den mänskliga faktorn spelar in förstår man att det inte kan bli så. Det hindrar oss dock inte från att ständigt sträva efter ett nolläge.

Om rapportering

Det första som sker när ett fel, en brist, en olycka eller en risk uppstår är att direkt rätta till det felaktiga i situationen. Därefter upprättar vård och omsorgspersonalen en händelserapport. Om det felaktiga är allvarligt anmäler vi till Socialstyrelsen, enligt lex Maria eller lex Sarah. Uppmärksammade problem leder exempelvis till att vi inför nya rutiner för att problemen inte ska upprepas. De korrigeringar som vi gör, i samband med lex Sarah eller lex Maria, leder oftast till att Socialstyrelsen bedömer att ytterligare insatser inte behöver göras.

Lex Sarah http://www.socialstyrelsen.se/lexsarah

Lex Maria http://www.socialstyrelsen.se/lexmaria

Webbvideo

Rickard Pettersson, tillförordnad vård och omsorgschef på Hyllie stadsdelsförvaltning, förklarar varför antalet rapporter och anmälningar är många i Hyllie.

För ytterligare frågor

Örjan Lindén, press- och mediakontakt, Hyllie stadsdelsförvaltning