Vad ska hända på kommande familjebadet? – boende i Holma och Kroksbäck tycker till

Fem arkitektkontor tävlar om kommande familjebadets utseende. Hur verksamheten ska bedrivas kommer däremot diskuteras med de boende i närområdena Holma och Kroksbäck. Även boende i andra områden är givetvis välkomna att deltaga i dialogen. Boendedialogen äger rum 17 oktober.

- Anläggningen kommer att spela en viktig roll för Holma och Kroksbäck som en symbol för förändring och delaktighet i stadens utveckling, berättar Linda Johansson som är planeringssekreterare på Hyllie stadsdelsförvaltning och arbetar med Områdesprogrammet.

Badet ska placeras direkt söder om Kroksbäcksparken, i skärningspunkten mellan Hyllie centrumområde, Holma och Kroksbäck.
- Familjebadet kommer troligtvis locka boende från hela Malmö till området, menar Linda Johansson.

Boendedialogen arrangeras inom Områdesprogrammet som verkar för delaktighet och involvering.
- Vi vill ha de boendes synpunkter och få dem att bli delaktiga i processen och framväxten av Familjebadet, berättar Linda Johansson.

Frågor som tas upp i boendedialogen är till exempel: hur skapas ett trevligt och roligt bad dit alla känner sig välkomna? Vilka aktiviteter bör finnas på Familjebadet? Vad behövs för att göra badet tryggt och säkert? Vad ska tas i beaktning när omklädnings- och duschrum planeras?

Boendedialogen

Tid: 17 oktober, 18.00 (fika från 17.30)
Plats: Kroksbäckskolan (infosalen)

Fakta om tävlingen och familjebadet

• Fem arkitektkontor har blivit utsedda att delta i arkitekttävlingen för badet i Hyllie. De fem kontoren är Venhoeven, EG Architects AB, Erséus Arkitekter AB; White arkitekter AB och PP Arkitekter AB.
  • Arkitekterna får i uppgift att både utforma gestaltningen av badet samt närmast omgivande offentliga rum. Anläggningen ska vara avpassad till att ta emot 300 000 besökare om året och i stora drag bestå av: entré/foaje, omklädning, motions/tränings/tävlingsbad med 50 metersbassäng, 2 undervisningsbassänger, hoppbassäng, familjebad med vattenrutschkanor och relaxavdelning och friskvårdsutrymmen.
  • Den första december ska tävlingsförslaget skickas in till Malmö stad. En jury kommer att kora det vinnande förslag i januari 2012.
  • Den 17 oktober kommer det att arrangeras en boendedialog för boende i Holma och Kroksbäck gällande badet och den framtida processen. Mötet börjar kl 18.00 och hålls på Kroksbäcksskolan i Infosalen. Dialogen arranegras inom Områdesprogrammet.

Områdesprogrammet - Nu lyfter vi Malmö
Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med malmöborna, företagare,  fastighetsägare, högskolan och andra ska vi hitta nya lösningar som gör staden ännu bättre. Vi börjar resan i områdena Herrgården, Holma-Kroksbäck, Lindängen, Seved och Segevång. För nu lyfter vi Malmö!

Frågor

Om eventet/boendedialogen den 17 oktober: Linda Johansson, planeringssekreterare, 0766-32 52 71
linda.johansson20@malmo.se

För pressmaterial och intervjupersoner: Örjan Lindén, 040-34 61 04