Välkommen på invigning av Oxie stationspark

Välkommen på invigning av Oxie stationspark

På fredag den 27 oktober kl 14-15 är det dags att inviga Oxie stationspark som ska bli en ny grön samlingsplats för Oxieborna. Detta är första delen av utvecklingen av området kring Oxie C.

– Parkytan består av gräs- och stenmjölsyta och målet har varit att skapa en grön oas med trädplanteringar och sittplatser. Vi har också byggt en granittrappa för att ta upp uppnivåskillnaden inom området, berättar projektledare Charlotte Wingårdh från Malmö stad.

Utöver parkytan har vägbron vid Tegelbruksvägen breddats och det finns en ny gång- och cykelbana mellan Murtegelvägen och Råtegelvägen samt ett nytt övergångsställe över Tegelbruksvägen.

– Vi har gjort detta för att öka trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter i området. Vi har använt grafisk betong för att kunna klä vägbrons stödmurar med motiv från omgivning som till exempel Kungshögarna, Oxie gamla stationshus och Oxie Kyrka, säger Charlotte Wingårdh.

På fredag är det dags för invigning med musik, fika och tal av ordförande i tekniska nämnden, Andreas Schönström (S). Välkomna kl 14-15 i hörnet Oxie Stationsgata och Lertegelvägen.

Detta är den första etappen i färdigställande vid Oxie C. I nästa etapp som planeras genomföras under 2025 kommer Lertegelvägen byggas om med ny trottoar och trädplanteringar.

Kontakt:

Charlotte Wingårdh, projektledare på fastighets- och gatukontoret, charlotte.wingardh@malmo.se.

Fastighets- och gatukontoret: Christina Erlandsson

kommunikatör fastighets- och gatukontoret 0734-020408