Bild från Malmö Food Truck Festival som arrangerades under sommaren. Foto: Pierre Ekman

Världens största street food-tävling avgörs i Malmö

28-29 september intar Europas food truck-elit Malmö för att göra upp om vem som lagar kontinentens bästa street food.

Finalen av European Street Food Awards är ett återkommande event som de två senaste åren har arrangerats i Berlin, men nu för första gången anordnas i Malmö. Totalt är det 20 food trucks från hela Europa som deltar.

– Med finalen i European Street Food Awards förlänger vi säsongen för street food i Malmö. Att kunna bjuda in food trucks i toppklass från hela Europa och erbjuda Malmöborna nya spännande rätter och smaker för en helg känns fantastiskt roligt, säger Rodrigo Lopez Calderon som varit ansvarig för Malmö Food Truck Festival och matutbudet under Malmöfestivalen tidigare i år.

En jury bestående av matprofilerna Titti Qvarnström, Daniel Berlin och Karin Eriksson kommer avgöra vilka food trucks som tar hem priser som ”Bästa huvudrätt", "Bästa vegetariska", "Bästa snacks" och "Bästa dessert". Alla besökare har också chansen att rösta fram sin favoritdeltagare i kategorin ”People’s Choice Award”.

Nationella deltävlingar över hela Europa har hållits för att utse alla finalister till tävlingen. I Sverige har det hållits fyra deltävlingar, bland annat en i Helsingborg.

Finalen arrangeras i den gamla industrilokalen Vagnverkstaden i den framväxande stadsdelen Varvsstaden nära Kockums gamla varv.

Datum och öppettider

28 september - 12:00-01:00
29 september - 12:00 - 20:00

Jurymedlemmarna provar igenom sig maten på söndagen och vinnaren presenteras kl 19.00.

Närmsta adress till Vagnverkstaden är Stora Varvsgatan 14.

Alla länder som är representerade under helgen

• Österrike
  • Bulgarien
  • Sverige