Världskulturmuseet Årets Museum 2009!

Vid en ceremoni på den Nordiska Museikonferensen i Malmö delade kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth ikväll ut priset till Årets Museum 2009. Vinnare blev Världskulturmuseet i Göteborg. De vinner priset för sitt aktiva och orädda arbete med att spegla samhällsdebatter och aktuella kulturfrågor ur ett globalt perspektiv med särskilt fokus på unga vuxna.

Juryns fullständiga motivering lyder:
"Världskulturmuseet i Göteborg vinner priset för sitt aktiva arbete att spegla samhällsdebatter och aktuella kulturfrågor ur ett globalt perspektiv.
Museet har skapat en arena för diskussioner och reflektioner och har inte skyggat för kontroversiella och konfliktfyllda ämnen.
En målmedveten satsning på unga vuxna ger museet kraft att inspirera till samhällsengagemang i ett långt perspektiv."

Priset Årets Museum
Priset "Årets Museum" instiftades av Svenska Museiföreningen 1994 och delades ut i 12 år fram till 2005. Ansvaret för priset har nu lämnats över till Svenska ICOM som i samverkan med Riksförbundet Sveriges Museer nylanserar "Årets Museum".

Utmärkelsen ska ges till ett museum i Sverige som visar prov på nytänkande och samhällsförankrad verksamhet i ett nationellt eller internationellt perspektiv.

Förslag till "Årets Museum" har lämnats av medlemmar i Svenska ICOM eller Riksförbundet Sveriges Museer och bland 23 inlämnade förslag har tre museer nominerats av en jury bestående av fem sakkunniga personer från musei- och kulturvärlden. De övriga två nominerade 2009 var Bohusläns museum i Uddevalla och Polismuseet i Stockholm:

För mer information om Årets Museum, kontakta:
- Robert Sjöö., Riksförbundet Sveriges Museer, mobiltel 070-724 11 88
- Margareta Alin, museichef Världskulturmuseet, mobiltel 0730-45 66 33