Vandringsutställningen ”Fristad – ett svar på förföljelse och förtryck” finns nu att se på stadshuset. Foto: Jude Chukwuma Dibia, Malmö stad

Vandringsutställning om förföljda konstnärer till Malmö

Runt om i världen utsätts konstnärer, författare och journalister för diskriminering, censur och förföljelse. Allt fler söker sig till en trygg plats att leva och verka på – till exempel Malmö, som är en av Sveriges 25 fristadsstäder. Nu kommer vandringsutställningen om fristadsarbetet i Sverige och världen till Malmö: Fristad – ett svar på förföljelse och förtryck.

Sedan 2010 är Malmö en av de 25 städer i Sverige som är fristäder genom att vara medlemmar i det internationella fristadsprogrammet International Cities of Refuge Network (ICORN). Att vara en del av fristadsprogrammet innebär att en konstnär som är utsatt för förföljelse i sitt hemland erbjuds ett tvåårigt stipendium i staden för att kunna utvecklas konstnärligt och att få arbeta fritt inom sitt konstområde.

- Att Malmö är en fristad känns som en självklarhet. Yttrandefrihet är något som vi aldrig få ta för givet och jag är stolt över att Malmö tar ställning och ger människor en rättvis möjlighet att uttrycka sig konstnärligt, säger Suzanne Sandberg, stadsarkivarie på Malmö stadsarkiv. Genom att visa fristadsutställningen i Malmö vill vi öka medvetenheten om arbetet för vår gemensamma demokrati, inte bara i Sverige och Malmö, utan i hela världen.

Fristadsutställningen som nu kommer till Malmö är ett samarbete mellan Västra Götalandsregionen, dess fristadskoordinator och Bohusläns museum, och beskriver hur fristadsarbetet kan bedrivas i både Sverige och resten av världen via ICORN. Förhoppningen är att den ska öka medvetenhet om fristadsprogrammets arbete kring yttrandefrihet och demokrati. Utställningen lyfter även enskilda fristadsgäster och deras bidrag till Sveriges kulturlandskap.

I samband med vandringsutställningens nedslag i Malmö visas också en miniutställning om stadens lokala arbete kring fristadsprogrammet som bland annat belyser berättelser från Yasmine El Baramawy och Makhtar Wafayee, två av Malmös tidigare fristadsgäster. Båda utställningarna invigs av Janne Grönholm, kommunalråd för kultur och fritid, den 18 januari kl 15 på Stadshuset. På plats finns även ett flertal av Malmös tidigare fristadsgäster.

Utställningen går att se i Malmö mellan den 9 januari – 20 april, med invigning och vernissage på stadshuset onsdagen den 18 januari.

Fristad – ett svar på förföljelse och förtryck

Stadshuset: 9 januari – 20 februari

Stadsbiblioteket: 20 februari – 20 april

Invigning av utställningen onsdag 18 januari kl 15–16 på stadshuset.

15:00 – 15:05 Musik av Yasmine Elbaramawy, Fristadsgäst i Malmö 2020 – 2022

15:05 – 15:15 Invigningstal av Janne Grönholm, kommunalråd för kultur och fritid

15:15 – 15:20 Kommentar om Malmö stads arbete med fristadsprogrammet av Suzanne Sandberg, stadsarkivarie

15:20 – 16:00 Vernissage och mingel