Vinnande förslag för ”Minnesmärke över Malmöartister” har utsetts

Nu är tävlingen för ”Minnesmärke över Malmöartister” avgjord. Det vinnande förslaget offentliggörs i morgon, fredag den 14/12 kl 11.00 i Malmö stadshus, Pelarsalen.
Fem konstnärer har varit med i skisstävlingen som har pågått under sommaren och hösten. Tävlingsförslagen ställs ut i stadshusets foajé från och med offentliggörandet till den 24 januari 2013. Även på Davidhallsbron, som är platsen för minnesmärket, kommer tävlingsförslagen presenteras från och med imorgon, 14 december. Planen är att Minnesmärket över Malmöartister invigs våren 2014.

Bakgrund
Kommunfullmäktige har beslutat att uppföra ett ”Minnesmärke över Malmöartister” och Kulturnämnden att i samråd med Tekniska nämnden arbeta med att bereda ärendet vidare.

Artister utsedda till Minnesmärket
Det gemensamma för artisterna som skall hyllas med minnesmärket är att de på olika sätt har med en ”scen”, i vid mening, att göra. Artisternas ska ha en stark koppling till Malmö – men utan att de nödvändigtvis har varit födda här. De artister som Kommunfullmäktige och Kulturnämnden har utsett är: Harry Arnold, Gudrun Brost, Hector El Neco, Sixten Ehrling, Git Gay, Göran frau Hyllie, Olga
Hellquist, Jullan Kindahl, Carl Gustaf Kruuse, Maj Lindström, Edvard Persson, Nils Poppe, Eva  Remaeus, Trolle Rhodin, Leif Uvemark, Östen Warnerbring, ,Bo Widerberg, Naima Wifstrand
och Oscar Winge. Förslaget är att Kulturnämnden i fortsättningen och vart fjärde år prövar om några ytterligare artister ska vara med i minnesmärket.

Tävlingsuppgiften
Uppgiftens var att föreslå en konstnärlig gestaltning för ”Minnesmärket över Malmöartister”. Förslagsställaren skulle dels ta fram en struktur och gestaltningsidé för en funktion och plats inom
tävlingsområdet - Davidhallsbron. Uppgiften innebar också att föreslå ett sammanhållande basuttryck för ”minnesplattor” men också vad som skiljer de olika artisternas ”minnesplattor” åt. I uppgiften ingick också att lämna förslag på hur fler artister ska kunna tillföras minnesmärket framöver.

Tekniskt och ekonomiskt genomförbara förslag och med så gott som underhållsfria och långsiktigt hållbara och vackra material. Det är också självklart att minnesmärket ska vara synligt dagtid och om möjligt även nattetid.

Tävlande konstnärer
Efter en urvalsprocess inbjöds följande fem konstnärer att delta i tävlingen: Christian Andersson, Malmö, Åsa Maria Bengtsson, Malmö, Jennifer Forsberg, Eljaröd, Vassil Simittchev, Malmö, Magnus Wallin, Malmö.

Kontakt:

Gunnar Ericson, gatukontoret, Malmö stad, 0708- 341397, gunnar.ericson@malmo.se