Vinterspelen släpper fullspäckat program för hela familjen

Vinterspelen släpper fullspäckat program för hela familjen

Om bara en vecka går startskottet för Vinterspelen, en åtta dagar lång spelfestival med rymdtema. Arrangemanget innehåller allt från brädspel till VR, e-sport och robotbygge och har som syfte att skapa ett aktivt och stimulerande lov för alla Malmös barn och unga. Programmet är nu klart och vi kan avslöja vad som kommer kunna upplevas på årets festival.

Vinterspelen äger rum 28 december – 5 januari.

I det stora tältet på Stortorget, kommer en hel värld av spel och interaktiva upplevelser att öppna upp sig. Förutom spel står workshops, rymddiscon, liveteckning och en mängd andra kreativa aktiviteter på programmet. Arrangemanget vänder sig till barn och ungdomar men hela familjen är välkommen. Inne i tältet kommer det att finnas ett café samt minihörnan Pluto med enkla och taktila spel för de allra minsta. Alla programpunkter är gratis och inga tidigare spelerfarenheter krävs.

Här är några av årets nyheter och höjdpunkter:

Streamingbox
En spännande nyhet för i år är live-streamingboxen som kommer placeras ute på torget. I denna kommer du bland annat kunna följa professionella streamers som spelar Fortnite eller testar lokalt utvecklade spel från Malmö. Även intervjuer och samtal med aktörer som Hello World!, Pink Programming och The Game Assembly kommer att ta plats i boxen.

På temat rymden
Släpp din jordpersonlighet för ett tag och bli en del av det fiktiva rymdäventyret som byggs upp på platsen. Träd rakt in i rymdbasen Mission to MA7Mo, träffa Vinterspelens egna rymdspanare, titta på specialdesignad rymdgrafik av prisbelönta designern Nawaz Alamgir och simulera din egen rymdavfärd med hjälp av en kontrollpanel. Om du gillar rymdteknik bör du inte missa när Cool Minds leder en workshop där uppdraget är att få en robot att flytta på månstenar eller det interaktiva spelet där du styr ett rymdskepp genom att cykla.

Årets spelutbud
Precis som förra året kommer en stor del av programmet bestå av populära spelaktörer och deras spel. Som besökare kommer du bland annat kunna prova på: Minecraft, Super Lucky’s Tale, Rocket League, Star Stable, LEGO-spel, FIFA 2020, Super Smash Bros Ultimate, Just Dance 2020, Splatoon, Crash Bandicoot Racing och många fler. Missa inte heller när Malmöbaserade Illusion Labs visar upp sitt hyllade spel Way of the Turtle eller när framtidens spelutvecklare från The Game Assembly presenterar sina egna spel.

Tips och råd i föräldrahörnan
Malmöprojektet Digital social fritid finns på plats på Vinterspelen för att dela med sig av tips kring spelande. Här får du som förälder prova på spel, diskutera god internetkultur, få med dig nya begrepp och förklaringar på spelvärldar samt tips på hur du till exempel kan hålla mattider i relation till ditt barns spelande. Även hälsocoacher från MFF kommer finnas till hands för att guida och svara på frågor.

Prova på e-sport
Har du inte redan testat e-sport så har du chansen nu, både som träning och som turnering. Utbudet av spel kommer vara brett för att kunna möta olika intressen och attrahera hela familjen. Du får dessutom hjälp av erfarna instruktörer från Malmö e-sport för att komma igång. För dig som redan är rutinerad och vill ha en riktig utmaning, kan du möta Zacke och Zimme från MFF:s e-sportlag i FIFA uppe på scenen.

Nostalgi i retrohörnan
Retrohörnan är platsen för alla som vill ha en nostalgitripp i spelens värld. Här kan du upptäcka eller återuppleva klassiker som Dr. Mario, Donkey Kong Country, Snowboards Kids och Super Monkey Ball, för att bara nämna några. Förvänta dig tjockare skärmar, charmiga gränssnitt och klassiska handkontroller.

Cosplay
Cosplay är en fascinerande hobby där utövare skapar egna dräkter från spel, film och böcker. Under Vinterspelen kommer du få en unik inblick i denna värld genom utställningar, föreläsningar, intervjuer samt en öppen uppvisning i slutet på veckan. Så ta chansen att se handgjorda dräkter, coola props och vackra gestaltningar. Eller varför inte ta steget upp på scenen själv förvandlad till din favoritkaraktär?

Se hela programmet här: www.vinterspelen.se

Öppettider
28-30 december: kl 11-18
31 december: kl 11-17