Just Dance på Vinterspelen 2019. Foto Ali Jehad.

Vinterspelens universum återuppstår på ny plats

När Vinterspelen slår upp portarna den 29 december sker det i en helt ny miljö. I en industrilokal norr om Malmö C byggs varierade spelupplevelser för hela familjen. Förutom populära tv- och datorspel, prova VR, dansa och programmera kan besökare utforska vinterspelens egen rymdbas. Vinterspelen äger rum den 29 december till den 8 januari, och allt är gratis!

Att spela spel med vänner och familj på jullovet har uppskattats av närmare 50 000 besökare under tidigare år av Vinterspelen. När Malmö stad nu presenterar den fjärde upplagan av evenemanget görs det i den nya lokalen på Jörgen Kocksgatan 17.

- I den nya lokalen har vi kunnat bygga upp en riktigt häftig och kreativ miljö för att spela, skapa och utforska tillsammans, det blir som att kliva in en helt ny värld. Säger Pontus Friberg, projektledare för Vinterspelen.

Välkända spel och unika upplevelser
Besökare till Vinterspelen kommer bl.a. kunna uppleva rymden i VR, se hur jorden ser ut från ISS, skapa rymdljud, träna i rymdgymmet och lära sig om odling i rymden. På plats finns ett flertal populära spel från Minecraft, LittleBigPlanet och Cake Bash till retrospelsklassiker och racing. Organisationen DataTjej lär besökarna programmera och bygga robotar, medan danssugna kan utmana varandra i Just Dance. Dessutom kan besökare följa och träffa kända streamers i Vinterspelens Streamingbox ledd av ikonen Polski.

- Likt tidigare år ligger fokus på ett brett och jämställt innehåll där såväl inbitna spelare som nybörjare, och föräldrar ska kunna delta. Dessutom är lärandet, kreativiteten, byggandet och rörelseaktiviteter en stor del av innehållet, säger Jessica Nilsson, projektledare för Vinterspelen.

Totalt kommer ett trettiotal föreningar, spelprofiler och aktörer att medverka under evenemanget. En del programpunkter är unika för vissa dagar medan andra programpunkter sträcker sig över alla dagar. I Rymdcaféet finns enklare mat, fika och dryck med möjlighet att slå sig ner och ta det lugnt en stund.

Hitta till Vinterspelen
Jörgen Kocksgatan 17 ligger ca 8 minuters promenad från Malmö Centralstation. På vinterspelen.se finns information om kollektivtrafik och vägbeskrivning. Gatan utanför evenemanget har fått sänkt hastighet för att skapa en lugnare miljö för de besökare som tar sig till evenemanget.

Öppetider
29-31 december: kl. 10.00-17.00
2-8 januari: kl. 10.00-17.00
1 januari: stängt