Välkommen in till Vinterdröm med start söndag 28 november. Foto: Pierre Ekman

Vinterstämning för alla Malmöbor när Vinterdröm återintar Folkets Park

Vinterdröm är tillbaka - en gnistrande vintersaga där besökare kan möta sagofigurer, gå på paketvandring och njuta av den stämningsfullt upplysta parken. I år kan Malmöborna dessutom glida fram över två olika isbanor, en skridskoslinga och en skatepark. Vinterdröm öppnar 28 november och pågår hela vintern fram till sportlovet.

Folkets Park är förvandlat till ett vinterlandskap fyllt med granar, upplysta paket, isbanor och invånare från sagornas värld. Vinterlandskapen och deras invånare baseras på ”Sagan om Vinterdröm” ett narrativ speciellt framtaget för evenemanget.

– Det blir ett kärt återseende med alla sagofigurer. Vättarna har fått en egen labyrint som besökarna kan gå in i och vi har en serieutställning som gömmer sig i fem av paketen runt om i parken, säger Finn Hallgren, projektledare för Vinterdröm.

Fart och fläkt med nya isbanor
För första gången någonsin kommer Malmöborna att kunna åka skridskor på Parktorget i Folkets Park! Totalt finns 2500 kvm isbana på Parktorget och Plaskdammen med en tillhörande skridskoslinga. För den ringrostige eller den som aldrig riktigt lärt sig åka anordnar Friluftsfrämjandet Skridskolek varannan söndag. Ta med egna skridskor eller låna på plats.

– I år vill vi främja en aktiv vinter med rörelse och puls för alla åldrar, dessutom byggs det en Vinterskatepark i regi av Bryggeriet i Ridhuset. Så det ska inte vara något problem att hålla värmen i år, säger Petra Elmquist, t f verksamhetsledare i Folkets Park.

Invigning och pressvisning 17 december
Välkommen till invigningen av Parktorgets isbana och den anslutna skridskoslingan. Invigningen sker i närvaro av Andreas Schönström och inleds med konståkningsuppvisning, hockeyspelare från Folkets Puck och avslutas med skridskodisco. Kom och se parken i sin fulla prakt med stämningsfull belysning och full av besökare!

Plats:
Parktorget i Folkets Park
Datum:
 17 december
Tid:
kl 15.30
Föranmälning till:
Sara Kapusta, kommunikatör, sara.kapusta@malmo.se

Fakta Vinterdröm

• Vinterdröm pågår 28 november 2021 till 27 februari 2022.
  • Arrangemanget riktar sig till alla åldrar och är gratis.
  • Isbanan Plaskdammen öppnar 28 november. Isbanan Parktorget med skridskoslingan öppnas 17 december. Ta med egna skridskor alternativt låna på plats.
  • Vinterskatepark i Ridhuset.
  • Islounge med sittplatser och fikamöjligheter.
  • Fyra fantasifulla sagovärldar.
  • 12st lysande paket, 5st utgör en paketvandring med lokal seriekonst.
  • Vinterdekor på entréer och 250 snöade granar med belysning.
  • 8,9 km ljusslinga och 2000 snöbollar av tyll.

Kontakt
Finn Hallgren, projektledare Folkets Park, finn.hallgren@malmo.se, 0734-48 82 00
Petra Elmquist, projektledare och t f verksamhetsledare Folkets Park, petra.elmquist@malmo.se, 0709-34 15 62

Fastighets- och gatukontoret: Sara Kapusta