Vita hästen årets sommarföreställning på Katrinetorp

Det blir romantik, humor och förvecklingar i tre akter när operetten Vita hästen spelas på Katrinetorp i sommar. Det är amatörteatergruppen Parkteatern som framför operetten som har premiär 29 juni kl 18. Det är fri entré till föreställningarna och publiken får gärna sjunga med i de välkända låtarna.

Operetten utspelar sig på det österrikiska värdshuset Vita hästen där missförstånden och skratten är många, liksom skådespelarna på scen; hela 18 stycken.

På värdshuset är överkypare Leopold (Jan Mårtensson) i smyg nerkärad i värdshusvärdinnan Josepha (Christel Larsson Lunderquist), som längtar efter den frekvent besökande hotellgästen, advokat Siedler (Jan Ahlgren). Advokat Siedlers hjärta bankar däremot för fabrikant Fritiof Blomkvists (Roland Paulsson) dotter Britta (Karin Taflin) och Sigismund (Michael Wilén) blir kär i Klärchen (Gitte Bjerring), som är dotter till professor Hinzelman (Birgitta Nissen). Skådespelarna har regisserats av Kurt Jacobsson och ackompanjeras av Jesper Olsson.

Operetten har komponerats av Ralph Benatzky och hade premiär första gången i Berlin 1930.

Den svenska versionen av Vita hästen har blivit omarbetad av Kar De Mumma och gjort succé på bland annat Malmö stadsteater, Fredriksdalsteatern och nu senast på Gunnebo slott i Mölndal.

Rollen som överkypare Leopold har bland annat spelats av Nils Poppe, Thore Skogman och Jan Malmsjö.

Operetten sätts upp på Lövscenen i Engelska parken på Katrinetorp.

Vita hästen spelas 29 juni kl 18, 30 juni - 1 juli kl 15, 6 juli kl 18 och 7-8 juli kl 15 och det är fri entré till alla föreställningar.

För mer information; Eva-Britt Larsson, markandsassistent Katrinetorp, 040-46 71 66 eller

Katarina Burle, informatör, 040-34 17 57