från vänster illustratörer Matilda Ter-Borch, Julia Andersson Hallin och Hedvig Karlsson

World Cleanup Day och konstutställning med tema vatten

På lördag, 21 september, är det World Cleanup Day. Dagen startar med strandstädning och sedan firar vi med aktiviteter på Marinpedagogiskt center. Elever från Malmö latinskola har på temat Vatten gjort en konstutställning av bilder som hänger på Marinpedagogiska centret. Redan i morgon, torsdag 19 september klockan 10.30 hälsas pressen välkommen till pressvisning av utställningen. Då är både eleverna som gjort bilderna och deras lärare på plats.

Utställning på tema Vatten

Elever som studerar Estetiska programmet Bild och formgivning på Malmö latinskola har i kurserna grafisk illustration och bild arbetat med tema Vatten. Det var efter ett besök på

på Marint Kunskapscenter som eleverna själva fick göra sin tolkning och skapa en bild. Vatten kan vara vackert eller nedskräpat och förgiftat, det kan vara i överflöd eller bristvara. Vatten är nödvändigt för livet på jorden.

Program för World Cleanup Day i Malmö

10.00 – 12.00 Strandstädning

Dagen startar med städning av Malmös kust och kanaler. Den som vill vara med kan ansluta vid Marinpedagogiskt center eller Posthusplatsen. Här finns handskar, skräpplockare, påsar att samla skräpet i. På posthusplatsen kommer dykare från Marint Kunskapscenter och Malmö Sportdykarklubb att städa under ytan och i kanalen städar Malmö Kanotklubb på ytan.

12.00 – 15.00 World Cleanup Day firas med öppet hus på Marinpedagogiskt center

Efter städningen är alla varmt välkomna till Marinpedagogiskt center. Här kan man delta i aktiviteter och workshops och upptäcka utställningen om Öresund.

-Följ med ut och håva i vadarstövlar och upptäck Öresunds invånare. Kl. 12.15* & 14.15*

-Snorkla. Låna våtdräkt, mask och snorkel och upplev Öresund under ytan. Kl. 13.15*

-Gör en bivaxduk. Tillsammans med Adriana från Malmöbaserade GRANDMA kan man göra en bivaxduk som blir en bra ersättare till plastfolien.

-Sy en egen tygpåse. Workshop med Elsie där gamla lakan eller tygstycken blir till användbara tygpåsar. Det går bra att ta med eget tyg eller använda det som finns på plats.

-Hållbara sugrör. RawStraw visar upp sina 100% naturliga och nedbrytbara engångssugrör av skånsk råghalm och berättar om vägen från idé till SM-guld i Ung Företagsamhet.

-Träffa Sportfiskarna. Snacka sportfiske, fiskevård och hållbart fiske och hör om deras ungdomssatsningar.

-Prata fridykning och dykning med Malmö Sportdykarklubb och hör om deras engagemang i miljöfrågor.

-Konstutställning. Elever från estetiska programmet på Malmö Latinskola ställer ut sina konstnärliga tolkningar av problemet med plast i havet.

-Fotoutställning med bilder från Malmö Sportdykarklubbs klubbmästerskap i undervattensfoto 2019.

-Tillverka en egen skräpplockarpinne av trä och gamla cykeldäck.

-Grillarna är varma från kl. 12 – så här kan man grilla medhavd mat.

*Anmälan görs i receptionen på Marinpedagogiskt center från kl. 12.00. För att följa med ut och snorkla behöver man vara född 2012 eller tidigare. Barn födda 2012 -2010 ska ha med sig en deltagande vuxen (som kan gå i vadarstövlar). Glöm inte badkläder, Övrig utrustning finns att låna.

Michael Palmgren, verksamhetschef, Marint Kunskapscenter i Malmö, 070 515 1934

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0709 341411

Fastighets- och gatukontoret: Birgitta Hjertberg

Kommunikatör Naturreservat och naturområden. Malmö stads blomsterprogram. "Framtidens kuststad", Havets dag och andra strandstädningsprojekt. 040-341411