Malmö Ideella i EU för att diskutera integration

Malmö Ideella i samtal om integration och etablering i EU

Fredagen den 10 november var Malmö Ideella en del av workshopen* Wholecomm: Building Bridges: Exploring Holistic Approaches to Migrant Integration i Bryssel tillsammans med deltagare från 8 andra länder (från olika samhällssektorer i Europa. Organisationen var inbjuden av Malmö universitets forskare Nahikari Irastorza och Måns Lundstedt som båda bidragit till forskningen i "Whole-Comm: Exploring the Integration of Post-2014 Migrants in Small and Medium-Sized Towns and Rural Areas from a Whole of Community Perspective" (se länk i relaterat material). Förutom Malmö Ideella deltog även Emma Jangö från Hej Främling! Sverige, som representant från idéburen/ideell sektor.

Några av de resultat som forskarna kommit fram till vad som är anledningen till en svag eller stark integration:
- I de mindre städer och kommuner där ett större självbestämmande finns, kan en starkare integration ske, kopplat till att en mindre
politisering påverkar
- Viktigt med förståelsen kring vad integration är och vem som är ansvarig
- Bra lösningar på boende
- social interaktion med invånare som bott i samhället en lång tid
- Attityden hos invånarna

3 strukturer Malmö Ideella lyfte från Skåne och Malmö som stack ut jämfört med andra länder:
1. En jämlik samverkan på regional och lokal nivå mellan idéburen och offentlig sektor
2. Idéburen sektors styrka i social interaktion och stärkande av individens hälsa (fysisk och mental)
3. Lokalt utvecklingsarbete viktigt för känsla av sammanhang i ett samhälle

När det gäller integration så har idéburen sektor i i Skåne i många år haft ett samarbete med Länsstyrelsen Skåne och andra myndigheter inom ramen för Partnerskap Skåne.
I Malmö har vi en överenskommelse mellan idéburen sektor och Malmö stad (Kommunstyrelsen) som heter Malmöandan, där delegater från båda sektorerna träffas för att komma överens om det kommande årets utmaning vi tillsammans ska ta ansvar för.
Malmöandan fungerar också som en katalysator för ny samverkan mellan de 2 sektorerna, som bl.a. Föreningslots Malmö och Föreningscenter Nobel 21, som är både direkt och indirekt stödstrukturer för integration.

I samtalen var också frågan om möjligheten för icke-vinstdrivande verksamheters att vara involverade i integration ständigt närvarande. Precis som mycket av resultaten från forskningen lyfter så är idéburen sektors roll viktig. Framförallt i frågan om social interaktion och stärkande av individens hälsa. Tidigare forskning i Sverige har bl.a. visat att kontakten med människor (i t.ex. föreningslivet) ger ett större nätverk och bidrar till steg vidare.

Malmö Ideellas syfte med deltagandet var att lyfta styrkan i det lokala idéburna engagemanget som anges här ovan. Men syftet var också att inspirera till ett starkare engagemang kring lokal utveckling i samhället i stort. I Malmö har det under att par år samarbetats mellan sektorerna (också detta inom ramen för Malmöandan) kring lokal utveckling i olika stadsdelar, "Malmö Tillsammans", där det bl.a. testats medborgarbudget, men också försökt att implementera ett tänkande kring gemensamt ägande av fastigheter bland flera aktörer från olika sektorer i ett område.

* Workshopens syfte var att genomföra en öppen dialog med lokala nyckelaktörer, forskarna i Wholecomm och internationella aktör (bl.a. International Organisation Migration). Primärt var målet med workshopen att samla feedback och ha utvecklande diskussioner kring olika rekommendationer integration av migranter i smal och mellanstora städer, så väl som landsbygdsområden. Workshopen hade också för avsikt att utveckla en omfattande förståelse för de utmaningar, möjligheter och de bästa praktiska lösningarna som rör integration.