Samhällets insatser för anhöriga till mordoffer lyfts vid konferens

Samhällets insatser för anhöriga till mordoffer lyfts vid konferens

Vad händer efter ett mord? Vem tar hand om de som lämnas kvar? På Internationella Brottsofferdagen den 22 februari samlas en bred samling samhällsaktörer på Nobel 21 för att diskutera en aktuell och angelägen fråga; det dödliga våldets konsekvenser för närstående.

Bakom den halvdagslånga konferensen står föreningen Sorg och styrka, som i samverkan med Nobel 21 här samlar både beslutsfattare, tjänstemän, akademi, media, polis och räddningstjänst, religiösa samfund och civilsamhälle till att ta del av olika perspektiv på frågan.

- Det är viktigt att lyfta brottsoffren och ge dem det utrymmet som de behöver. Det finns ett stort och brett intresse för frågan, det märker vi inte minst på antalet anmälda, säger Sigrun Sigurdsson, som är med och driver Sorg och styrka.

Sorg och styrka har en grupp där mammor och andra kvinnor som förlorat en närstående ung människa både till våld och till exempelvis psykisk ohälsa, fysisk sjukdom, försvinnande, droger eller annat, träffas varje månad på Nobel 21 för möta varandra i alla de olika tankar och känslor som kan uppstå vid en förlust - oavsett orsak.

Under konferensen den 22 februari berättar Sorg och Styrka om sitt arbete, och följs av föreningen Hela Malmö som lyfter sina erfarenheter av att möta sorg och svek i arbetet kring våldsdödade och deras vänner. Även Malmö stads Centrum för Brottsutsatta och medling tar upp bemötande och pratar även om hur man kan medla vid mord. Freezonen Kvinno, Tjej- och Brottsofferjour, som i över 30 år varit en stark röst för brottsutsatta, lyfter civilsamhällets roll i frågan ur ett allmänt perspektiv.

Programmet innehåller även ett avsnitt om hur polisen förhåller sig till anhöriga under en mordutredning. Och reportrar från Kvällsposten och Sydsvenskan tar upp sina förhållningssätt till anhöriga och brottsoffer - när och hur ska man skriva något? Vad är respektfullt respektive integritetskränkande?

Initiativet till denna konferens kommer från en av kvinnorna i Sorg och styrka, som menade att Brottsofferdagen inte uppmärksammas tillräckligt i Skåne.

- Att tillsammans med dem lyfta frågan kring brottsoffer kändes som ett givet steg för oss, och ett sätt att skapa förutsättningar för nya sammankomster, säger Jeanette Berga, verksamhetsansvarig för Nobel 21.

Förhoppningen är att konferensen ska bli ett årligen återkommande arrangemang för att uppmärksamma brottsoffer på olika sätt.

Internationella Brottsofferdagen - Det dödliga våldets konsekvenser för närstående, arrangeras på Föreningscenter Nobel 21 den 22 februari, klockan 15 - 18.

För mer information:
Jeanette Berga, verksamhetsansvarig Nobel 21, jeanette@malmoideella.se, 0763-28 78 39
Sigrun Sigurdsson, Sorg och styrka, sigrun.sigurdsson@gmail.com, 0705-20 09 81