MSC:s årsrapport: Lättare att äta miljömärkt fisk på restaurang

Möjligheterna att äta schyst fisk på svenska restauranger ökar, visar en ny rapport från hållbarhetsmärkningen Marine Stewardship Council, MSC. I dag är 695 restauranger spårbarhetscertifierade för MSC, 200 fler än året innan. Under 2018 tillkom hamburgerkedjan Max, sushikedjan SushiYama och Sveriges första MSC-certifierade foodtruck.

– Som konsument ska det vara lätt att göra rätt. Därför är det väldigt glädjande att allt fler restauranger serverar MSC-märkt fisk. Som restauranggäst kan man göra stor skillnad genom att välja en certifierad restaurang eller efterfråga miljömärkt fisk när man beställer, säger Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

Under 2018 gjorde både Hamburgerkedjan Max och Sushikedjan SushiYama entré på listan av MSC-certifierade restauranger i Sverige.Förra året blev också Fiskybusiness Sveriges första foodtruck att certifieras av MSC. Andra certifierade restauranger är sedan tidigare McDonalds, Ikea och Nordic Choice Hotels. Totalt är nu 695 restauranger i Sverige berättigade att använda MSC:s miljömärke på sin meny, vilket är en ökning med nära 200 restauranger sedan 2017.

Bland konsumenter finns ett stort intresse av att äta miljömärkt fisk när man äter ute. Sju av tio svenskar, 68 procent, tycker att det är viktigt att fisken är miljömärkt när de väljer maträtt på restaurang. Nästan lika många, 63 procent, förutsätter att fisken är fångad på ett hållbart sätt. Det visade en Sifoundersökning som MSC lät göra under förra året.

– Vi ser ett ökat intresse från restauranger som vill att certifiera sig och märka menyerna med MSC:s miljömärke. När de väljer att servera miljömärkt fisk bidrar det till att skydda både dagens och kommande generationers tillgång till mat från sjöar och hav, säger Louise Valentin, marknadsutvecklare på MSC i Sverige.

MSC:s miljömärkning syftar till att göra det enkelt att välja fisk som kommer från hållbara bestånd och fiskas med hållbara metoder. Certifieringen bygger på standarder som utformats i samråd med oberoende experter, forskare, industrin och miljöorganisationer. Granskningen utförs av externa experter som är oberoende till både MSC och de fisken som vill miljömärkas.

Fler än 300 fisken i över 30 länder är certifierade enligt MSC:s standard. Dessa fisken fångar runt 15 procent av den årliga globala fångsten av fisk och skaldjur. Mer än 36 000 fisk- och skaldjursprodukter världen över bär MSC:s miljömärke. För mer information besök www.msc.org/se.

Presskontakt Marknadschef 0706483231