Bild på maträtt (isterband) samt kockarna Louise Johansson, Desirée Jaks och Melvin Glimstål

Framtiden är god – Martin & Servera låter kockar ta fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker

Martin & Servera tar ansvar för att begränsa utsläpp av växthusgaser genom hela värdekedjan i linje med Parisavtalets 1,5 graders-mål. Andelen grönsaker och baljväxter på menyn måste öka och då behöver alla led – från producenter till restauranggäster – vara med. Kockarna Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål har skapat moderna bistrorätter med lägre klimatpåverkan som har alla förutsättningar att bli älskade krogklassiker.

Martin & Servera har låtit genomföra en större analys och beräkning av värdekedjans klimatpåverkan som tydligt visat var i värdekedjan klimatinsatserna kan ge störst effekt.

”De livsmedel vi säljer står för hela 95 procent av utsläppen i vår värdekedja, så för att nå maximal effekt av vårt klimatarbete behöver vi jobba tillsammans med våra kunder”, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef Martin & Servera-gruppen.

En älskad klassiker, isterbandet, har fått inspirera arbetet. För isterbandet är värd att lyfta – även ur ett hållbarhetsperspektiv. Den består av både köttråvara och växtbaserad råvara och måste betraktas som föregångare till de 50/50-produkter som nu lanseras.

”Vi samarbetar med våra kunder för att minska klimatpåverkan bland annat med hjälp av inspiration, klimatpoäng per artikel i e-handeln och digitalt stöd för menyplanering, men det stora omställningsarbetet sker hos våra kunder”, säger Kristina Ossmark.

Därför fick kockarna Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål uppdraget att skapa moderna klassiker för krogen. Resultatet blev sex bistrorätter som är goda, klimatsmarta och lönsamma.

”Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen. Restaurangernas menyer påverkar dagligen många gästers val, så framtiden är god, både för planeten och för alla som älskar mat och dryck”, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.