Bilden visar en flergångslåda för take away-mat som lämnas eller hämtas på restaurang. Pressbild från &Repeat.

Martin & Servera och &Repeat i samarbete kring retursystem för återanvändningsbara take away- förpackningar

Den 1 januari 2024 införs lagkrav om att alla som säljer mer än 150 maträtter eller drycker i engångsförpackning per dag ska erbjuda gästen flergångsförpackningar som ett alternativ. &Repeat och Martin & Servera gör nu en gemensam satsning där kunderna erbjuds en användarvänlig och prisvärd lösning på flergångssystem.

– Vi vill hjälpa våra kunder med lösningar som förenklar och underlättar. Därför är vi glada att kunna erbjuda den här möjligheten att ansluta sig till flergångssystem via &Repeat, säger Irene Waldemarson, vd Martin & Servera Restauranghandel.

Förändrat konsumentbeteende och en snabbt växande trend mot take away har inte bara medfört en stark tillväxt för branschen, men också en betydande miljöbelastning i form av avfall och nedskräpning.

- Vi förser alla anslutna restauranger med både flergångsprodukter och ett digitalt utlåningssystem för restauranggäster via mobilapp, godkänt av Naturvårdsverket, så att de enkelt och prisvärt kan möta kraven i den nya lagstiftningen. På så sätt kan vi tillsammans minska behovet av engångsförpackningar i branschen, säger Mikael Berglin, co-founder samt head of sales & business development på &Repeat.

Så här fungerar det:

• Restaurangen anmäler sig till tjänsten &Repeat via martinservera.se
  • Restaurangens gäster laddar ner appen &Repeat som finns på App store och Google Play
  • Gästen beställer mat/dryck i flergångsförpackning och scannar QR-koden på förpackningen (utan extra kostnad för gästen)
  • Gästen lämnar använd förpackning till någon restaurang ansluten till &Repeat (hittas enkelt i appen)
  • Återlämning ska ske inom 5 dagar, om betalkort registrerats i appen gäller återlämning inom 14 dagar
  • Restaurangen scannar QR-kod vid återlämning av använda förpackningar
  • Flergångsförpackningarna klarar 500 diskningar. Restaurangen hanterar disken själva eller ansluter sig till ett system med central diskhantering*
  • Flergångsförpackningarna är sedan klara att användas igen

- Samarbetet med &Repeat är ett bra exempel på hur vi som stor aktör kan underlätta för våra kunder. Vi följer samtidigt utvecklingen kring hållbara alternativ för engångsförpackningar där det pågår en hel del innovationsarbete på materialsidan. Inom kort har vi också ett sortiment av flergångsförpackningar att beställa för de kunder som vill hantera detta själva, säger Irene Waldemarson.

* erbjuds mot extra kostnad via &Repeat – till att börja med endast på vissa orter.