Martin & Serveras solpark i Skurup igång

Martin & Serveras solpark i Skurup igång

I december 2020 tecknades avtalet som gjorde bygget av Martin & Serveras egen solpark möjligt. Bygget i Skurup är nu klart och den 19 januari togs anläggningen i drift. Solparken i Skurup kommer att producera  energi motsvarande 19 GWh, vilket är hälften av Martin & Serveras årliga elförbrukning. Satsningen har genomförts i samarbete med Alight.

– Jag är stolt över att solparken i Skurup är igång. Just nu är det Sveriges största solpark – men det är en titel vi hoppas tappa ganska snart. Solenergi är ett område som växer snabbt, säger Liv Forhaug, koncernchef Martin & Servera-gruppen.

Bolagen i Martin & Servera-gruppen har ett övergripande och gemensamt hållbarhetsmål – att verksamheten ska vara klimatneutral senast 2030.

Affärsmodellen med fastprisavtal har rönt intresse från flera andra stora företag.

- Så som elpriserna har utvecklat sig så har detta visat sig bli en mycket bra affär för oss – samtidigt som det bekräftat vår uppfattning att det är positivt att ytterligare stärka elproduktionen i södra Sverige. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter eftersom det här är en god affär som samtidigt bidrar till samhället, säger Liv Forhaug.

Samarbetspartner i satsningen har varit Alight som är ledande inom Power Purchase Agreements (PPA) för solenergi i Norden och bygger och driver solcellsparker och takbaserade solcellsanläggningar.

- Det är otroligt roligt att vi fått möjligheten att bygga och driftsätta Sveriges största solpark ihop med Martin & Servera, en modig kund som tar hållbarhet på allvar. Genom att inte bara köpa grön el, utan också möjliggöra för utbyggnaden av ny förnybar energi, inspirerar de näringslivet genom att visa hur det kan vara en bra affär både rent ekonomiskt och för samhället i stort - en solklar win-win, säger Harald Överholm, vd på Alight.

I förra veckan presenterade Husqvarna, Alight och Sveriges Lantbruksuniversitet också ett pilotprojekt för att testa automatiserat och elektrifierat underhåll av vegetation i stora solcellsparker i ett försök att ta bort fossila bränslen från solparksskötsel. Detta genomförs i Martin & Serveras solpark i Skurup.

I maj sker den officiella invigningen på plats i solparken.