Mat.se blir en del av Mathem

Mat.se blir en del av Mathem

Inom kort är det dags för nästa steg i samgåendet mellan Mathem och Mat.se. Från och med juni står Mathem redo att välkomna både Mat.se:s och Mathems användare till en förbättrad tjänst, ett utökat sortiment med lägre priser på tusentals produkter, samt utökade leveranser.

– Vi har gjort en genomgående analys av de båda tjänsterna som har visat att Mat.se och Mathem har betydligt fler likheter än olikheter. Tjänsterna kommer därför nu att slås samman inom ramen för Mathem och på så vis skapa marknadens absolut starkaste kunderbjudande inom e-handel av dagligvaror med hemleverans, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem.

– Det är viktigt för oss att Mat.se:s kunder framöver känner sig hemma hos Mathem, och därför har vi gjort ett flertal anpassningar av Mathems tjänst, exempelvis av sortiment, priser och leveransområden. Vi tror starkt på att det kommer att kännas attraktivt för de allra flesta - självklart även för Mathems befintliga kunder, fortsätter han.

För Mat.se:s kunder kommer sammanslagningen att innebära ett nästan dubbelt så stort sortiment som tidigare, där självklart Axfoods egna varumärken, t ex Garant och Eldorado, fortfarande finns representerade. Dessutom har anpassningar gjorts av både leveranstider och leveransområden, vilket innebär en utökad geografisk räckvidd jämfört med Mat.se:s tidigare räckvidd. Snart drar även Mathems skärgårdsleveranser återigen igång i Stockholms skärgård, vilket också blir ett nytt inslag för Mat.se:s kunder.

Sammanslagningen innebär också att priserna sänks* på ett stort antal produkter i det utökade sortimentet.

– Vårt fokus har hela tiden varit att uppnå ett så attraktivt kunderbjudande som möjligt. Nu fortsätter vi att jobba kontinuerligt med att utveckla detta, hela tiden med våra kunders behov i centrum, för att fortsätta infria vårt kundlöfte om att ge människor friheten att leva mer. Vi är också glada över att vårt samarbetsavtal med Dagab, samt de ökade volymerna som sammanslagningen innebär, gör det möjligt för oss att sänka priset på tusentals produkter, säger Johan Lagercrantz.

Under maj och juni kommer Mat.se:s kunder att få mer information om sammanslagningen. Mat.se håller öppet under hela juni, och från och med 1 juli integreras tjänsten helt i Mathems.

*På grund av den rådande inflationen kan även prishöjningar förekomma på vissa produkter. Detta har ingen koppling till sammanslagningen mellan Mathem och Mat.se.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, fyra logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2020 var 2,3 miljarder kronor.