Årets Mälardarling uppmanar till samarbete

När Södertäljes kommunalråd Boel Godner och MatLusts projektchef Sara Jervfors emottog utmärkelsen Årets Mälardarling 2017 vid Mälardalsrådets storregionala mingel i Almedalen uppmanades alla regionens aktörer till samarbete för en framtida hållbar livsmedelsproduktion och -konsumtion.

Nyss delades priset för Årets Mälardarling ut i Almedalen. Prisutdelare var Mälardalsrådets generalsekreterare Maria Nimvik Stern. Juryn bestod av Mälardalsrådets vice ordförande Monica Johansson och Elisabeth Sjögren från Stockholm Business Alliance.

Södertäljes kommunalråd Boel Godner betonade i sitt tacktal vikten av det arbete projektet MatLust gör för en hållbar livsmedelsnäring samt de samarbeten man har med näringsliv och akademi. MatLusts projektchef Sara Jervfors välkomnade alla typer av samarbeten med offentliga och privata aktörer och berättade om några av de insatser som görs i kommunen för ökad hållbarhet i de offentliga måltiderna. Bland annat arbetar man för att få barnen i skolan att äta korn istället för ris och höna istället för kyckling.

Juryns motivering till Årets Mälardarling lyder:

”Genom att ta tillvara på redan existerande initiativ, kunskaper och människors engagemang möjliggör MatLust skapandet av hållbara livsmedel. Med ett omfattande systemtänk och drivkraft knyter MatLust samman akademi, offentlig sektor och näringsliv i syfte att stärka hållbar tillväxt inom livsmedelsregionen i regionen.”

Mer information:

Pressmeddelande från MatLust: http://www.mynewsdesk.com/se/matlust/pressreleases/matlust-aer-aarets-maelardarling-2049241

Pressmeddelande från Mälardalsrådet: http://www.mynewsdesk.com/se/malardalsradet/pressreleases/matlust-aer-aarets-maelardarling-2046568

Projekt MatLust: www.matlust.eu

Södertälje kommun: www.sodertalje.se

Södertälje Science Park: www.sscp.se

Mälarrådet: www.malardalsradet.se

Kontakt:

Sara Jervfors, projektchef MatLust samt kostchef i Södertälje kommun.
Tel: 08-52306466, e-post: sara.jervfors@sodertalje.se.

Daniel Dworetsky, kommunikationsansvarig, MatLust.
Tel: 08-52304805, e-post: daniel.dworetsky@sodertalje.se.