Pessimisternas sista strid!

Pessimisternas sista strid!

Hösten 2017 ger sig de Lyckliga Pessimisterna Jan Bylund och Mattias Lundberg ut på sin sista strid i pessimismens tjänst.

I sin humorföreställning Den Lyckliga Pessimisten, tar Bylund och Lundberg ett rejält strupgrepp på optimistkonsulter, inspirationsföreläsare och självhjälpboksförfattare. De pulveriserar mindfulnesshysterin, skärskådar behovet av att ”hitta sig själv” och tar tillbaka det kidnappade Carpe Diem-begreppet från optimisterna.

Detta har visat sig vara uppskattat av de cirka 20000 personer som hittills sett någon av de 40 föreställningar som getts runt om i Sverige.

-Ja, människor är inte dumma. De ser igenom alla falska budskap som optimisterna försöker sälja på dem i form av klyschor, quick-fix och framgångsberättelser. Därför gillar de när vi med humor och glimten i ögat klär av optimistindustrin nakna. säger Jan Bylund.

Blivit motarbetade
Att ifrågasätta optimist- och självhjälpsindustrin som Bylund och Lundberg gör har dock visat sig vara känsligt på vissa håll.

-Ja, vi har faktiskt fått höra att vissa självhjälpsgurus uppmanat talarförmedlare och bokare att inte anlita oss för att det skulle skada branschen. Det tycker vi är jättekul och visar deras egen insikt i ihåligheten i sitt budskap, säger Mattias Lundberg.

En allvarlig underton
Trots att publiken ofta ligger dubbelvikta av skratt, finns det en allvarlig kärna i hela föreställningen. Nämligen faran i att en överdriven tro på den snabba lösningarna och på självhjälpsböckernas klyschor får oss att tro att man själv kan påverka allt i sitt liv.

-Det innebär att om man någon gång misslyckas, så är det bara ditt eget fel. Du kanske inte tänkte tillräckligt positivt, eller trodde tillräckligt mycket på dig själv. För många ungdomar blir detta ett väldigt stort ok att bära,
säger Mattias Lundberg.

Turnéfinal på hemmaplan
Under hösten 2017 avslutas nu turnén på sju orter i landet. Bland annat återvänder man för tredje gången till Stockholm, och för andra gången till Göteborg. Men De Lyckliga Pessimisterna besöker även Örebro, Västerås, Luleå,  Kiruna och turnén avslutas på ”hemmaplan” i Umeå.

-Ja, jag är ju uppvuxen i Umeå och Mattias bor där, så det känns roligt att avsluta i Umeå. Där finns det dessutom många optimister som behöver omvändas. Sedan blir det ju två stopp i Gnällbältet och två i Norrbotten. Där känner vi oss av naturliga skäl också som hemma, säger Jan Bylund.
_______________________________________________________

Turneplan hösten 2017