Mazda firar 100 år med specialmodeller

Mazda firar 100 år med specialmodeller

Kungsbacka, 3:e april 2020. För att markera 100-årsjubiléet lanserar Mazda nu en ”100th Anniversary Special Edition” utgåva till varje modell i sitt utbud, vilka alla knyter an till Mazdas första bilmodell R360, som på den tiden fanns i en populär utgåva med gräddvit kulör, röd klädsel och rött tak.

Mazda R360 Coupe (1960)

R360 Coupe var Mazdas första bilmodell och blev omedelbart en succé med sin unika, och på den tiden futuristiska formgivning, fina väghållning och attraktiva pris. Den gav många människor den stora möjligheten av att få känna friheten med att äga sin egen bil. Den hade dessutom en fyrtaktsmotor och automatlåda, vilket var enastående i storleksklassen micro/mini-personbilar på den tiden. Redan då fokuserade Mazda på att bygga lätta bilar som var kul att köra, vilket är ett motto som lever kvar än idag.

Mazda 100th Anniversary Special Edition (2020)

Hela Mazdas modellutbud kommer att finnas tillgängliga i jubileumsutförandet som alla kommer att vara topputrustade versioner lackerade i vit metalliclack och vinröda interiördetaljer samt en hel rad unika detaljer, som till exempel:

• Dörrmattor med 100-års logotyp
  • Vinröd textil runt fotutrymmet
  • Nackstöd med en präglad 100-års logotyp
  • Nyckel med 100-års logotyp
  • Navkapslar med 100-års logotyp
  • 100-års logotyp på framskärmen

Mazda 100th Anniversary Special Edition kommer att börja levereras i Sverige med början av hösten 2020.