Provkör en Mazda RX-Vision GT3 Concept

Provkör en Mazda RX-Vision GT3 Concept

• Mazda fortsätter att leverera spännande e-sportupplevelser

Kungsbacka 1:a juni 2020. Mazdas helt nya virtuella tävlingsbil, Mazda RX-Vision GT3 Concept finns nu tillgänglig för nedladdning till spelet Gran Turismo Sport. Mazda har tillsammans med Polyphony Digital Inc., utvecklat en virtuell racerbil baserad på konceptbilen Mazda RX Vsion till bilsimulatorspelet Gran Turismo Sport för PlayStation®4.

Mazdas flerfaldigt prisbelönta designkoncept RX-Vision presenterades första gången på Tokyo Motor Show 2015, och har förädlats digitalt till GT3 Concept i enlighet med FIA GT3 racerbilsregler och som uppfyller Gran Turismo Sports egna regler enligt kategori Gr.3.

Den ursprungliga kupén och dörrarna är original enligt GT3-föreskrifter, medan den främre och bakre spårvidden har ökats. Ett stort luftutsläpp på motorhuven förbättrar aerodynamik och kylning av motorn. Nya främre och bakre spoilers samt en bakre diffusor har tillförts för att öka downforce. En större användning av lättviktsmaterial och färre överflödiga interiördetaljer har resulterat i viktminskning samt lägre tyngdpunkt. Bilens juvel är en mittmonterad, nästa generations Skyactiv-R, 4-skivlig Wankelmotor på 570 hk, och GT3 Concept har dessutom fått en för banracing perfekt viktfördelning på 48/52 (fram/bak).

Framgångsrika Gran Turismo Sport-spelare (över 18 år), kommer att ha en möjlighet att delta med RX-Vision GT3 Concept i det FIA-certifierade Gran Turismo-mästerskapet, som kommer att hållas på olika platser runt om i världen under 2020 års säsong.