Aysha Jones föreläser om antirasism på Medborgarskolan Stockholm

Aysha Jones föreläser om antirasism på Medborgarskolan Stockholm

Under hösten kommer Aysha Jones tillsammans med Medborgarskolan Stockholm anordna en workshop under tre tillfällen i temat antirasism och feminism.

Syftet med workshopen är att informera och upplysa om hur man kan praktisera antirasism och feminism till vardags med hjälp av olika strategier. Den som vill fördjupa sig i frågorna kommer sedan ha möjlighet att ses i form av studiecirklar för att diskutera och reflektera samt gemensamt söka kunskap med hjälp av ett studiematerial framtagen av Aysha Jones.

Aysha Jones är framgångsrik entreprenör och ägare av sminkmärket FÄRG, aktivist och initiativtagare av Black Lives Matter rörelsen i Sverige, influencer och stylist. Hon är född i Gambia och kom till Sverige som tvååring.

– I en tid som denna när samhället blir mer splittrat är det viktigt att vi skapar samförstånd om olika mekanismer och dess påverkan på oss som individer och medmänniskor i en del av ett större sammanhang där vi alla påverkas av varandras agerande och förlegade tankegods säger Aysha Jones.

Fokuset på workshop-serien kommer ligga på vardagsrasism, sexism, stereotyper och sambandet mellan olika mekanismer och normaliserande av dessa samt vilka verktyg man kan använda för att motarbeta och hantera dem.

– Genom samarbetet med Aysha är vi övertygande om att vi kan motverka desinformation och istället bilda och utbilda kring frågor som rör antirasism och feminism för att värna om ömsesidig respekt och främja samhällsengagemang. Det är vårt viktigaste uppdrag som studieförbund att främja kunskap, delaktighet och demokrati i samhället, säger Gulsen Uz, verksamhetsutvecklare vid Medborgarskolan Stockholm.

Workshopen pågår under tre tillfällen hösten 2023 med start 17 augusti och är helt kostnadsfri.

För mer info och anmälan:

Se vår intervju med Aysha: