Medborgarskolan Stockholm deltar i En vecka fri från våld och belyser det ökade våldet

Medborgarskolan Stockholm medverkar i kampanjen En vecka fri från våld mellan den 20/11 - 24/11 för att belysa och förebygga det ökade våldet i samhället. Tillsammans med föreläsare och organisationer som Faysa Idle, MÄN, Brottsofferjouren, ATSUB och nxtME vill Medborgarskolan bredda perspektivet och engagera fler mot våldet.

Medborgarskolan ser sin roll i att sprida kunskap om våldsprevention för att påverka samhället

Sally Karlsson, verksamhetsansvarig för veckan, framhäver vikten av att öppna upp svåra samtal om våld för att spegla och adressera vad som sker i samhället.

– Att utbilda och sprida kunskap om ämnen som påverkar våra demokratiska värderingar är en central del av vårt uppdrag som studieförbund. Den här veckan är en möjlighet att lyfta frågan, skapa medvetenhet och öka kunskapen om våldets konsekvenser i samhället och vi vill nå ut brett för att engagera fler mot våldet, berättar Sally.

En vecka fri från våld är ett nationellt initiativ som startades av organisationerna Unizon och MÄN för att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor och belysa hur viktigt det är med våldsförebyggande arbete. Sedan dess har flera kommuner, myndigheter och regioner hakat på kampanjen i samband med den internationella dagen för våld mot kvinnor som infaller under vecka 47 varje år.

Alla arrangemang under veckan är kostnadsfria och öppna för allmänheten att delta i.

Sara Vikslund

CIO och tf marknadschef Medborgarskolan Region Stockholm 010-1575009