​Lionfly Secrets deltar i Emergenzas Skånefinal

​Lionfly Secrets deltar i Emergenzas Skånefinal

Den internationella musiktävlingen Emergenza har Skånefinal lördagen den 7 maj på Kulturbolaget i Malmö. Totalt deltar fjorton band inom genrerar som pop, indiepop, bluesrock, metal och hårdrock. Ett av banden är Lionfly Secrets från Malmö.

Lionfly Secrets är ett band från Malmö som spelar electro-indie rock-musik. Gruppen består av Erica Zandelin, Sebastian Fernstedt, Nikolai Hemmingsson, Renzo Jaldin och Johannes Renklint. De har nu nått Emergenzas Skånefinal efter att klarat de två första tävlingsomgångarna.

Gruppen har funnits i några år, men har nu valt att satsa mer på sin musik med målet att ta sig till Emergenzas riksfinalen i Stockholm helgen den 3-4 juni på Debaser Medis. De träffas mer nu i sin replokal på Medborgarskolan för att var som bäst lördagen den 7 maj på Kulturbolaget när det är Skånefinal. Totalt deltar fjorton band inom genrerar som pop, indiepop, bluesrock, metal och hårdrock som uppträder för en Emergenza-jury.

- Konkurrensen är tuff och vi ser fram emot att få allt stöd från publiken, våra fans, vänner och bekanta som kommer till KB. Sedan hoppas vi så klart att juryn också gillar oss och vår musik. För vi vill så klart åka till Stockholm och delta i riksfinalen, berättar Erica Zandelin.

Lowly Coward är Lionfly Secrets nya singel

- Jag inspireras av egna känslor och film när jag skriver och skapar texterna till vår musik, berättar Erica Zandelin.

Samma vecka som finalen är på KB i Malmö väljer Lionfly Secret att släppa en ny singel "Lowly Coward". En låt som handlar om att vara i ett förhållande man egentligen inte vill vara i, men man är för fast för ta sig ur det.

- Vi har utvecklat ett sound som bygger på en blandning av rockig thunder, electronica vibes från synthsoundet och Singer-songwriting Indie melankoli. Dessa tre komponenter ligger till grund när jag skapar musiken, berättar Sebastian Fernstedt.

FAKTA

Emergenza är en internationell musiktävling för osignade band. Startade en gång i tiden i Italien har du spridit sig över hela världen. Banden som deltar går igenom olika tävlingsomgångar för till sist komma från en regionsfinal till riksfinalen i Stockholm. De kan sedan gå vidare till Nordiska finalen och till sist den internalla finalen på Taubertal Open Air Festival i Tyskland.