Medborgarskolan fyller 80 år

Medborgarskolan fyller 80 år

Miljontals deltagare har tagit del av 80-årsjubilerande Medborgarskolans utbud sedan starten 1940. Ett utbud som har utvecklats i takt med tiden. I början erbjöds hattsömnad, värdinneskap och räknestickans användning. Numera finns kurser i yoga, vegansk matlagning och aktiekunskap. Grundtanken har hela tiden varit att bildning är en förutsättning för att människor ska kunna engagera sig i samhället.

– Detta är lika relevant idag när vi har falska nyheter och olika extremrörelser som hotar demokratin, säger förbundschef Ann-Sofie Olding. Bildade och allmänbildade människor är en av de största tillgångarna i en demokrati och det har vi jobbat med i 80 år.

Studieförbundet Medborgarskolan grundades 1940. I början låg fokus på samhällsstudier. Det populäraste ämnesområdet vid 1940-talets mitt var samhälls- och rättskunskap. Numera är sång och musik mest populärt, följt av djur, natur och miljö.

– Vår utgångspunkt har hela tiden varit individen, säger Ann-Sofie Olding. Vi är ett humanistiskt studieförbund som sätter individen i centrum och erbjuder varje enskild människa utveckling utifrån hens behov och intressen.

Medborgarskolan är idag ett av Sveriges största studieförbund och erbjuder utöver kurser och cirklar även förskolor, skolor, yrkesutbildningar, kompetensutveckling och insatser för utrikesfödda. 2019 genomfördes 64 000 olika arrangemang inklusive studiecirklar, annan folkbildning och kulturprogram som nådde totalt ca 1,3 miljoner deltagare.

Mer än bara studiecirklar

Men Medborgarskolan 2020 är så mycket mer än bara studiecirklar. En tydlig trend på senare år är riktade uppdrag och olika sociala insatser på uppdrag av stat, kommun och privata aktörer.
– Vi jobbar med att skapa innanförskap, det vill säga ge människor möjlighet att bli delaktiga i samhället, skapa nätverk och bidra till en starkare demokrati, säger Ann-Sofie Olding. Särskilt glädjande är att många utlandsfödda kvinnor har fått jobb via de nätverk studiecirkeln ger.

Idag jobbar studieförbunden i stark konkurrens. Det finns kurser i alla upptänkliga ämnen online. Men Ann-Sofie Olding lyfter fram Medborgarskolans stora konkurrensfördel – gemenskapen.
– Vi erbjuder självklart digital folkbildning i viss utsträckning, men vi kan inte konkurrera med alla nätbaserade aktörer, säger hon. Vi kan däremot erbjuda fysiska möten och utveckling tillsammans med andra. Det blir allt viktigare i dagens samhälle där ensamhet, och medföljande psykisk ohälsa, är ett stort problem. Gemenskapen hos oss är till för alla och detta att få möjlighet att ses på riktigt kan ingen nätaktör erbjuda.

Ann-Sofie är övertygad om att studieförbunden har en fortsatt viktig roll att spela.
– Folkbildningen är fri och frivillig och det vill vi att den ska fortsätta att vara, säger hon. Vi, och de andra studieförbunden, gör bildningen tillgänglig för alla, oavsett resurser, bakgrund och förkunskaper. En förutsättning är dock att vi följer med vår tid i form och utbud. På så sätt kommer vi att vara fortsatt relevanta i 80 år till!

Ann-Sofie Olding, förbundschef Medborgarskolan, tel 0708-646 950