Föreläsarna och deltagarna under En stund för Hopp.

Medborgarskolan sprider hopp tillsammans med Suicide Zero

Vi lever i en utmanande tid där många människor upplever oro och uppgivenhet. Därför vill vi på Medborgarskolan i samarbete med Suicide Zero bjuda in till en stund där vi genom föreläsningar, panelsamtal och livemusik sprider lite hopp.

Fredagen den 24 november bjuder vi in till en digital sändning där vi vill sprida ett budskap om hopp och medmänsklighet, visa på lösningar och hjälp som finns men framför allt inspirera och uppmuntra oss alla att vara medmänniskor till varandra.

– I samarbetet och i sändningen så hoppas vi att kunna vara ett stöd men också att kunna sprida hopp till både människor i utanförskap och personer som kämpar med psykisk ohälsa, säger Chris Pettersson, medskapare av En stund för Hopp.

Chris kommer att dela med sig av sin personliga berättelse hur han hittade hoppet när allt var som mörkast. Lejla Mundzic, vd på Emerga, kommer att prata om nödvändigheten i att alla blir sedda och hörda. Därefter följer ett panelsamtal på temat hopp med:

• Anders Rosengren, läkare, forskare och grundare av forskningsprojektet ”Livsstilsverktyget”
  • Rickard Bracken, generalsekreterare Suicide Zero
  • Clara Klingenström, artist och ambassadör för Suicide Zero

Eventet kommer även att bjuda på musik från Clara Klingenström och korta filmer där ledare och deltagare i Medborgarskolans verksamheter svarar på frågan vad ”hopp” betyder för dem. Sändningen leds av Pia-Lotta Bylund från Medborgarskolan Syd och Chris Pettersson.

Eventet blir starten för Medborgarskolans julkampanj på temat ”Sveriges (samhälls)-nyttigaste julbord” som lanseras samma dag.

Läs mer om hopp: www.medborgarskolan.se/hopp

Rebecca Naess

Marknad- och kommunikationschef Medborgarskolan Förbundskansliet 072-146 04 08