Odla hemma utan jord

Odla hemma utan jord

Föreningen Hemmaodlat i Malmö har kurser hos Medborgarskolan i tekniken hyproponisk odling, ett sätt att odla grönsaker utan jord. En odlingsform som passar alla, oavsett boendeform. Tar liten plats och grönsakerna växer snabbt.

En nyhet inom hemmaodlingen är att vem som helst kan plantera grönsaker hemma med tekniken hydroponisk odling, när man odlar utan jord. Gör att alla, oavsett boendeform, kan bli självförsörjande på sallad och örter året om.

- Nu kan alla odla grönsaker hemma fast de varken har trädgård eller balkong. Det läckra med hydroponisk odling är att du slipper allt med jord, det enda du behöver är en behållare som rymmer en hel del vatten. Kan lova att det känns skönt att klippa sina färska örter och slippa varuhusens tråkiga isbergssallad, berätta Niklas Hjelm som är ordförande i föreningen Hemmaodlat i Malmö.

Under våren arrangerar Hemmaodlat kurser genom Medborgarskolan där deltagarna lär sig utifrån sina förutsättningar odla grönsaker hemma. Med praktisk kunskap i hur de bygger sin egen hemmaodling blir de snabbt självförsörjande av sina grönsaksfavoriter. Fördelarna med hydroponisk odling är att på en liten yta växer grönsakerna snabbare och förbrukar mindre vatten.

Hemmaodlat finns i Malmö och är en ideell förening vars mål är att göra Sverige grönare och nyttigare. Genom att odla en del hemma ökar förståelsen för mat, minskade transporter, svinnet blir obefintligt och ökat näringsintag.

Under våren arrangeras följande kurser inom Medborgarskolan

• Växtbelysning
  • Akvaponik – Fiskar och grönsakeri ett kretslopp
  • Fönsterodling – Odla grönsaker året om