Sanna Martin har med ett starkt eget driv folkbildat i demokratifrågor via sin podcast.

Sanna Martin vinner Demokratipriset Droppen 2022

Sanna Martin, som står bakom podcasten ”Din röst”, vinner Demokratipriset Droppen när priset delas ut av studieförbundet Medborgarskolan för första gången. Det är allmänheten som har nominerat och röstat på personer som de tycker bidrar till bildning och demokrati.

– Jag är så stolt och glad över detta. Det är verkligen hedrande att någon ser det arbete jag lagt ner och att det ses som något som är viktigt, säger Sanna Martin.

Sanna är sångerska, skådespelerska, skribent och speaker och har på så sätt i 28 år delat med sig av sin röst. Ämnet röst fascinerar henne och i mars 2022 startade hon därför podden ”Din Röst”. Där har hon samtalat med allt från riksbankschefen, politiker och ärkebiskopen till folkkära artister och idrottsprofiler om deras engagemang. Målet är att inspirera andra till att använda sina egna röster på olika vis. Podden startades under valåret, då många sökte kunskap om demokratifrågor.

I vinsten av Demokratipriset Droppen ingår coachning och möjlighet att utveckla sitt engagemang via Medborgarskolan, samt ett stipendium om 20 000 kronor. Sanna kommer använda stipendiet till fortsatt utveckling för podden i frågor som rör kommunikation, begriplighet och demokrati.

– Min drivkraft bakom podden är det att skapa begriplighet, och värna möjligheten att reflektera tillsammans. Om vi öppnar upp för samtal och vågar fråga och lyssna tror jag vi skapar en ökad förståelse för varandra i både stort och smått. Vi blir lite visare och mer bildade genom bra samtal.

Sanna lyfter också studieförbundens del i att bidra till demokrati och ta hand om engagemang.

– Det går inte att underskatta studieförbundens roll i att erbjuda bildning, utbildning och utveckling. Det är ju på alla sätt helt centralt i ett modernt samhälle och en vital demokrati.

Om Demokratipriset Droppen

De övriga kandidater som var nominerade till priset 2022 var artisten och aktivisten Maxida Märak, funkisaktivisten Samah Bahlo som står bakom den ideella organisationen Heroes in Sweden samt den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet som arbetat med att tillgängliggöra forskning.

Syftet med Demokratipriset Droppen är att lyfta personer eller organisationer som genom ett engagemang, ett evenemang eller informationsinsats bidragit till att sprida kunskap i demokratifrågor. Namnet Droppen kommer från Medborgarskolans logotyp som föreställer ringar på vattnet – och anspelar på att en enda droppe kan ge stora ringar på vattnet, precis som när man delar med sig av kunskap och engagemang. Medborgarskolan vill också visa vad ett studieförbund kan göra för att stötta människor som vill engagera sig i olika frågor.